Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

The relationship between learning styles and academic performance in a surgical Instrumentation Program

Relación entre estilos de aprendizaje y desempeño académico en un programa de Instrumentación Quirúrgica




Section
Research Article

How to Cite
Arias Ortíz, W. A., & Ibáñez Pinilla, E. A. (2020). The relationship between learning styles and academic performance in a surgical Instrumentation Program. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 29(3), 164-167. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1002

Dimensions
PlumX
license

   

Wanderley Augusto Arias Ortíz
    Edgar Antonio Ibáñez Pinilla

      Wanderley Augusto Arias Ortíz,

      Candidato a Magíster en Epidemiología. Programa de Instrumentación Quirúrgica, Grupo de Investigación Educación Superior en Salud. Facultad Escuela Colombiana de Medicina, Universidad El Bosque. Bogotá DC, Colombia.


      Edgar Antonio Ibáñez Pinilla,

      Magíster en Epidemiología Clínica. Candidato a Doctor en Estudios Políticos. Grupo de Investigación Medicina Comunitaria y Salud Colectiva, Facultad Escuela Colombiana de Medicina, Universidad El Bosque, Bogotá DC, Colombia.


      Introduction: this study aims to determine the relationship between learning styles and academic performance of surgical instrumentation students in a higher education institution in 2019. Methods: analytical cross-sectional study of 148 students of semesters II to VII of a surgical instrumentation program in Bogotá. The CHAEA test was applied to these students and their academic performance was investigated to observe the relationship between them. Results: the predominant style was reflexive in 41.9% (n=62) and the average performance was 3.84±0.24. No association was found between learning styles and academic performance (p>0.05). Conclusion: there is no statistically significant relationship between learning style and academic performance probably due to homogeneity between students.


      Article visits 1718 | PDF visits 1131


      Downloads

      Download data is not yet available.
      1. Moreira MA. Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación 2017;11(12):e029. doi: https://doi.org/10.24215/23468866e029
      2. Alonso Gacía CM, Gallego Gil DJ. Los estilos de aprendizaje; una propuesta pedagógica[Internet]. Chile: Universidad de Concepción; 2005 [citado 2009 octubre 1]; Recuperado de: https://educrea.cl/wp-content/uploads/2015/04/Los-Estilos-de-Aprendizaje-Una-Propuesta-Pedagogica.pdf.
      3. Pinilla Roa AE. Evaluación de competencias profesionales en salud. Rev Fac Med. 2013;61(1):53-70.
      4. Acosta Muñoz JF, Cifuentes Mendivels RR. La condición motivacional en la evaluación educativa. Praxis & Saber 2012;3(5):143-66. doi: https://doi.org/10.19053/22160159.1134
      5. Betancourt D W. La filosofía como modo de saber Aristóteles, metafísica, A, 1 y 2, (980 a 21 - 983 a 24). Praxis Filosófica 2013;37:29-55.
      6. Bolívar López JM, Rojas Velásquez F. Estudio de la autopercepción y los estilos de aprendizaje como factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista De Educación a Distancia (RED). 2015;44:1-13.
      7. Alonso CM, Gallego DJ, Honey P. Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao, España: Ediciones Mensajero; 1995.
      8. Camacaro PR. Evaluación de la calidad en educación superior. 2016. p. 21.
      9. Estrada García A. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. bolredipe. 2018;7(7):218-28.
      10. Esguerra Pérez G, Guerrero Ospina P. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de psicología. Divers Perspect Psicol. 2010;6(1):97-109.
      11. Nazar-Díaz Mirón DM, Acevedo-Marrero Á, Sánchez-Valdivieso E. Estilos de aprendizaje y desempeño académico en dermatología. Dermatol Rev Mex 2014;58:157-64.
      12. Altamirano-Droguett JE, Araya-Crisóstomo SP, Paz Contreras M. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de la carrera de obstetricia. Revista Ciencias de la Salud. 2019;17(2):276-92. doi: http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7937
      13. González de Alba V. Memoria 2010 de REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2011;9(1):121-7.
      Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |