The relationship between learning styles and academic performance in a surgical Instrumentation Program
Relación entre estilos de aprendizaje y desempeño académico en un programa de Instrumentación Quirúrgica
Show authors biography
Introduction: this study aims to determine the relationship between learning styles and academic performance of surgical instrumentation students in a higher education institution in 2019. Methods: analytical cross-sectional study of 148 students of semesters II to VII of a surgical instrumentation program in Bogotá. The CHAEA test was applied to these students and their academic performance was investigated to observe the relationship between them. Results: the predominant style was reflexive in 41.9% (n=62) and the average performance was 3.84±0.24. No association was found between learning styles and academic performance (p>0.05). Conclusion: there is no statistically significant relationship between learning style and academic performance probably due to homogeneity between students.
Article visits 1718 | PDF visits 1131
Downloads
- Moreira MA. Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación 2017;11(12):e029. doi: https://doi.org/10.24215/23468866e029
- Alonso Gacía CM, Gallego Gil DJ. Los estilos de aprendizaje; una propuesta pedagógica[Internet]. Chile: Universidad de Concepción; 2005 [citado 2009 octubre 1]; Recuperado de: https://educrea.cl/wp-content/uploads/2015/04/Los-Estilos-de-Aprendizaje-Una-Propuesta-Pedagogica.pdf.
- Pinilla Roa AE. Evaluación de competencias profesionales en salud. Rev Fac Med. 2013;61(1):53-70.
- Acosta Muñoz JF, Cifuentes Mendivels RR. La condición motivacional en la evaluación educativa. Praxis & Saber 2012;3(5):143-66. doi: https://doi.org/10.19053/22160159.1134
- Betancourt D W. La filosofía como modo de saber Aristóteles, metafísica, A, 1 y 2, (980 a 21 - 983 a 24). Praxis Filosófica 2013;37:29-55.
- Bolívar López JM, Rojas Velásquez F. Estudio de la autopercepción y los estilos de aprendizaje como factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista De Educación a Distancia (RED). 2015;44:1-13.
- Alonso CM, Gallego DJ, Honey P. Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao, España: Ediciones Mensajero; 1995.
- Camacaro PR. Evaluación de la calidad en educación superior. 2016. p. 21.
- Estrada García A. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. bolredipe. 2018;7(7):218-28.
- Esguerra Pérez G, Guerrero Ospina P. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de psicología. Divers Perspect Psicol. 2010;6(1):97-109.
- Nazar-Díaz Mirón DM, Acevedo-Marrero Á, Sánchez-Valdivieso E. Estilos de aprendizaje y desempeño académico en dermatología. Dermatol Rev Mex 2014;58:157-64.
- Altamirano-Droguett JE, Araya-Crisóstomo SP, Paz Contreras M. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de la carrera de obstetricia. Revista Ciencias de la Salud. 2019;17(2):276-92. doi: http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7937
- González de Alba V. Memoria 2010 de REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2011;9(1):121-7.