Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Professional trends of the surgical instrument technician program graduates from a higher education institution in colombia

Estado de las tendencias profesionales del Instrumentador Quirúrgico graduado de una Institución de Educación Superior de Colombia (IES)




Section
Research Article

How to Cite
Ferrucho Suárez, A. D. P., Cepeda, M. P. ., Ibáñez Pinilla, E. A. ., & Paredes García , M. L. . (2021). Professional trends of the surgical instrument technician program graduates from a higher education institution in colombia . Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 30(2), 150-155. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1081

Dimensions
PlumX
license

   

Andrea Del Pilar Ferrucho Suárez
    Mónica Patricia Cepeda
      Edgar Antonio Ibáñez Pinilla
        Myriam Lesly Paredes García

          Introduction: current challenges in the health sector demand more participative and competitive professionals, thus, academic programs track their graduates in order to know about their contextual, economic, labor and academic situation. This data provides an input allowing the academic community and the productive and social sector to identify the relevant curricula and professional trends. Objective: to identify the professional trends of the surgical instrument technician program graduates from Universidad El Bosque between 2012-1 and 2019-1. Materials and methods: descriptive cross-sectional study in 274 graduates from the surgical instrument technician program (2012-1 to 2019-1) of a university in Bogota, in a sample of 251 graduates. Data on sociodemographic variables, employment trends and postgraduate or complementary training was collected. Results: 90% were females, 87.6% were currently working. The top percent work in the clinical area (45.0%) and 32.3% as surgical technologists. They had also ventured into other fields such as the commercial, administrative, teaching and research fields, 15.0% continued their skills development. Conclusions: there is coherence between the surgical instrument technician professional profile developed in this training program and the fields of performance identified. Higher education institutions need to formulate strategies promoting postgraduate training using current education modalities (on-campus, online or hybrid).


          Article visits 1156 | PDF visits 623


          Downloads

          Download data is not yet available.
          1. Decreto 1330: Por el cual se sustituye el capítulo 2 y se suprime el capítulo 7 del título 3 de la parte 5 del libro 2 del decreto 1075 de 2015 único reglamentario del sector educación, Diario oficial 51025 (2019).
          2. Consejo Nacional de Acreditación [Internet]. República de Colombia. Sistema Nacional de Acreditación en Colombia. Disponible en https://bit.ly/2USx7uh
          3. Ministerio de Educación Colombia. Seminario Internacional Pertinencia de la Educación: La Educación para la Competitividad. Colombia: Ministerio de Educación Nacional; 2007. p. 4.
          4. Becerra G., González F., Reyes J., Camargo F., Ospina A. Seguimiento a egresados. Su importancia para las instituciones de educación superior. Teoría y praxis investigativa. 2008;3(2):61-65.
          5. Gómez Rodríguez H., Ortiz Muñoz EP., González Fernández MO. El estudio de egresados para la mejora continua de las Universidades: Estudio de caso de la ingeniería en computación. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ RIDE. 2017;7(14):1-23. doi: 10.23913/ride.v7i14.279
          6. Ministerio de Educación Nacional [Internet]. Colombia: Ministerio de Educación Nacional; [citado 07 octubre 2019]. Sistemas de Información. Disponible en https://bit.ly/34oXUis
          7. Ministerio de Educación Nacional [Internet]. Colombia: Ministerio de Educación Nacional; [consultado 07 octubre 2019]. Observatorio Laboral para la educación [1]. Disponible en https://bit.ly/349Xg8s
          8. Ministerio de Educación Nacional [Internet]. Colombia: Ministerio de Educación Nacional; [citado 07 octubre 2019]. Guía documento maestro registro calificado [1]. Disponible en https://bit.ly/2RGB5Uz
          9. Consejo Nacional de Acreditación. Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Colombia: Consejo Nacional de Acreditación; 2013.
          10. Asociación Colombiana de Instrumentadores Quirúrgicos Profesionales “ACITEQ”, Asociación Colombiana de Facultades de Instrumentación Quirúrgica “ACFIQ”, Colegio Colombiano de Instrumentación Quirúrgica “COLDINSQUI”. Perfil y competencias del profesional en instrumentación quirúrgica en Colombia. [Internet] Bogotá: Ministerio de Salud; Octubre 2014. [Citado 08 Octubre 2019] Disponible en https://bit.ly/2G0WPlv
          11. Palomino N., Delgado N. La Instrumentación Quirúrgica: caracterización y tendencias de la profesión en Colombia. Salud Areandina. 2015;1(1):116-136. doi.org/10.33132/23229659.316
          12. Forero de Gutiérrez, M. Formación en el Programa de Instrumentación Quirúrgica de la Universidad El Bosque desde el enfoque biopsicosocial y cultural. En Cárdenas. H. (Comp). El enfoque biopsicosocial y cultural en la formación de los profesionales de la salud en la Universidad El Bosque. 153-167. Bogotá: Editorial Universidad El Bosque, 2016.
          13. Universidad El Bosque. Proyecto Educativo del Programa de Instrumentación Quirúrgica. Colombia: Universidad El Bosque; 2019.
          14. Ministerio de Salud y Protección Social. Perfiles y competencias en salud: Perspectiva de las profesiones, un aporte al cuidado de la salud, las personas, familias y comunidades. Colombia: MinSalud, 2016.
          15. Castro LD. Caracterización laboral del Instrumentador Quirúrgico. Repert Med Cir. 2014;23(3):204-208. doi: 10.31260/REPERTMEDCIR.V23.N3.2014.710
          Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |