Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Student teaching processes continuity during the COVID-19 pandemic

Continuidad con los procesos pedagógicos de los estudiantes durante la pandemia ocasionada por el COVID-19




Section
Research Article

How to Cite
Díaz Pinzón, J. E. (2020). Student teaching processes continuity during the COVID-19 pandemic. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 108-112. https://revistas.fucsalud.edu.co/index.php/repertorio/article/view/1128

DOI
license

   

Jorge Enrique Díaz Pinzón

    Jorge Enrique Díaz Pinzón

    Ingeniero. Magister en Gestión de la Tecnología Educativa, Especialista en

    Administración de la Informática Educativa. Docente de matemáticas e

    Investigador. Secretaría de Educación de Soacha, Cundinamarca, Colombia.

    orcid.org/0000-0002-8870-7769


    Introduction: distance learning solutions and approaches which teachers have conveyed, through all means possible to the students and families, from the moment in which COVID-19 preventive isolation measures were initiated, in support of education continuity at home, is a reality that concerns us at this time to manage the situation of education delivery in Colombia.  Objective: to analyze two questions asked to parents on the types of connectivity and academic processes to continue to provide educational services to students during the coronavirus pandemic. Methodology: we worked on two research hypotheses. SPSS Statistics 25.0 and the Kruskal –Wallis Hypothesis Test were used for data processing. Results: it was determined that the related frequencies for the type of connectivity, was 475 for those who had home internet access, 83 had a data plan on their cell phone, and 22 did not have any type of connectivity, thus the great majority of the students´ families had home internet access, followed by data plans in their cell phones, which allow them to follow the teaching processes by virtual modes. Conclusion: according to the Kruskal-Wallis test assess for significant differences there was no difference between the various types of communication among parents and high school grades at the General Santander educational institution. The most widely used is home internet. Regarding to how parents prefer student academic processes to be continued they chose their children to stay home. This was evident at all high school levels.


    Article visits 2109 | PDF visits 1049


    Downloads

    Download data is not yet available.
    1. UNESCO. ¿Cómo estás aprendiendo durante la pandemia de COVID-19? [Internet]. UNESCO; 2020 [citado 2020 septiembre]; Disponible en: https://es.unesco.org/covid19/educationresponse.
    2. UNESCO. Recursos digitales para la educación remota en los tiempos de Covid-19 (Webinar) [Internet]. UNESCO; 2020 [citado 2020 septiembre]; Disponible en: https://es.unesco.org/news/recursos-digitales-educacion-remota-tiempos-covid-19-webinar.
    3. Ministerio de Educación Nacional, Ministerio de Salud y Protección Social. Lineamientos para la prestación del servicio de educación en casa y en presencialidad bajo el esquema de alternancia y la implementación de prácticas de bioseguridad en la comunidad educativa. Colombia: Ministerio de Educación Nacional; 2020. p. 60.
    4. Gobernación de Cundinamarca. Orientaciones pedagógicas y flexibilización curricular ante emergencia sanitaria [Internet]. Colombia: Gobernación de Cundinamarca; 2020 [citado 2020 septiembre]; Disponible en: http://www.cundinamarca.gov.co/Home/prensa2018/asnoticiasprensa/orientaciones+pedagogicas+y+flexibilizacion+curricular.
    5. Díaz-Pinzón, JE. Uso y apropiación escolar de tecnologías emergentes dentro del marco de educación virtual generada por el COVID-19. Repert Med Cir. 2020;29(Núm. Supl.1). doi: 10.31260/RepertMedCir.01217372.1126
    6. Organización de la Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. Crisis y currículo durante el COVID-19: Mantención de los resultados de calidad en el contexto del aprendizaje remoto. UNESCO; 2020. p. 7.
    7. Díaz-Pinzón JE. Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Actual Pedagog. 2017;69:121-31. doi: http://dx.doi.org/10.19052/ap.4066
    8. Díaz-Pinzón JE. Formación de docentes enel uso y apropiación de las TIC. INNOVA Research Journal. 2017;2(9):18-25. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n9.2017.257
    9. Amat Rodrigo J. Kruskal-Wallis test [Internet]. 2016 [cited 2020 septiembre]; Available from: https://www.cienciadedatos.net/documentos/20_kruskal-wallis_test.
    10. Ancco, JE. Prueba de Kruskal-Willis. 2016 [cited 2020 septiembre] Disponible en: https://es.slideshare.net/EdithRosmeryAnccoChi/prueba-de-kruskal-wallis
    11. Díaz-Pinzón JE. Simulador Applet Descartes: Como didáctica de enseñanza de la función cuadrática. INNOVA Research Journal 2017;2(8):69-78.DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.2017.256
    12. Díaz-Pinzón JE. Aplicación PhET: estrategia de enseñanza-aprendizaje de fracciones equivalentes. Rev Crit. 2016;23(1):111-23.
    13. Chacón M. Colegios y padres de familia enfrentados por clases virtuales. La calidad es una de las principales quejas. Las instituciones aseguran que trabajan en el tema. El Tiempo. 2020;Sect. Educación.
    Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |