Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Being a teacher in a university hospital: from a competences development perspective

Ser docentes en un hospital universitario: una mirada desde el desarrollo de capacidades




Section
Reflection Articles

How to Cite
Archila Hernandez, E. D., & Vergara Escobar, O. J. . (2023). Being a teacher in a university hospital: from a competences development perspective. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 32(2), 184-189. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1365

Dimensions
PlumX
license

   

Edwin Dario Archila Hernandez

    Oscar Javier Vergara Escobar


      Introduction: health sciences teachers must develop certain skills to train health professionals within a hospital environment. To this end, they should be aware of the dynamics and trends of generational differences, as well as the technological advances derived from globalization and the importance of their incorporation as pedagogical tools. Objective: to answer the question: How can one be a teacher in a university hospital? Discussion and conclusions: some proposals were made regarding the skills that teachers should gain, such as carrying out research, following a pedagogical model, applying critical thinking, and having innovation capacity, to allow their functionality and enable the fulfillment of their mission in training future health professionals.


      Article visits 639 | PDF visits 632


      Downloads

      Download data is not yet available.
      1. Eckleberry-Hunt J, Lick D, Hunt R. Is Medical Education Ready for Generation Z? J Grad Med Educ. 2018;10(4):378-81. doi: 10.4300/JGME-D-18-00466.1
      2. Regmi K, Jones L. A systematic review of the factors - Enablers and barriers - Affecting e-learning in health sciences education. BMC Med Educ. 2020;20(1):1-18. doi:10.1186/S12909-020-02007-6/TABLES/2
      3. Roa A. Educación en ciencias de la salud y en educación médica. Acta Médica Colomb. 2018;43(2):61-65. doi:10.36104/AMC.2018.1365
      4. Sanz Ponce J, Serrano Sarmiento Á, Sanz Ponce JR, Serrano Sarmiento Á. El desarrollo de capacidades en la educación. Una cuestión de justicia social. Sinéctica. 2016;(46):1-16
      5. Orellana Franco EO, Juanes Giraud BY, Orellana Arévalo O, Orellana Arévalo F. Formación pedagógica de los docentes de la carrera de medicina en Ecuador. Universidad y Sociedad. 2020;12(3):176-84
      6. González-Torres JP, Martínez-Silva V, Chaparro-Solano HM. Educación interprofesional en ciencias de la salud: análisis de las prácticas formativas en un hospital universitario de alta complejidad. Análisis. 2020;52(97):413-430. doi:10.15332/21459169/5796
      7. Guraya SY, Barr H. The effectiveness of interprofessional education in healthcare: A systematic review and meta-analysis. Kaohsiung J Med Sci. 2018;34(3):160-165. doi:10.1016/J.KJMS.2017.12.009
      8. Ntsiea V, Naidoo V, Adams F, Mokokotlela V, Barnard-Ashton P. Clinical inter-professional education activities: Students' perceptions of their experiences. Malawi Med J.2021;33(1):48-53. doi: 10.4314/mmj.v33i1.7
      9. Reimers, F.M. Building Teacher Capacity to Educate the Whole Child. Lessons from Comparative Experience. In: Reimers, F. (eds) Empowering Teachers to Build a Better World. SpringerBriefs in Education. Springer, Singapore. 2020. doi: 10.1007/978-981-15-2137-9_1
      10. Viñals A, Cuenca J. ¿Nuevo rol o nueva identidad docente en la era digital? Educación y Tecnología. 2016. 30(2):103-114
      11. González D, Padilla LA, Córdoba C, Zúñiga N. Investigación interdisciplinaria y transdisciplinaria como tendencia emergente de lo sistémico complejo desde el pensamiento crítico. Rev Oratores. 2020;(11):63-83. doi:10.37594/ORATORES.N11.325
      12. Hopkins L, Hampton BS, Abbott JF, Buery-Joyner SD, Craig LB, Dalrymple JL, et al. To the point: medical education, technology, and the millennial learner. Am J Obstet Gynecol. 2018;218(2):188-192. doi: 10.1016/j.ajog.2017.06.001
      13. Castillo Cedeño I, Flores Davis LE, Jiménez Corrales RE, Perearnau Torras M. Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior. Rev Electrónica. 2008;2(1):123-134.
      14. Del Carmen M, Flores Talavera G, Martínez P, Universidad B, Bolívar S. Cuatro formas de entender la Educación: modelos pedagógicos, conceptualización ordenamiento y construcción teórica: Educ y Humanismo. 2019;21(36):137-159. doi:10.17081/EDUHUM.21.36.3147
      15. Morales ME. Procedimineto: Diseño pedagógico curricular. Bogota; 2012.
      16. Delgado R. La integración de los saberes bajo el enfoque dialéctico globalizador: la interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en educación. Investigacion y posgrado. 2009;24(3):11-44
      17. Smye SW, Frangi AF. Interdisciplinary research: shaping the healthcare of the future. Futur Healthc J. 2021;8(2):e218. doi:10.7861/FHJ.2021-0025
      18. Álvarez B, Montesi M. Investigación interdisciplinaria e impacto social: análisis de medios sociales. Inf Cult y Soc. 2020;(42):127-144. doi:10.34096/ICS.I42.7107
      19. Van Diggele C, Roberts C, Burgess A, Mellis C. Interprofessional education: tips for design and implementation. BMC Med Educ. 2020;20(2):1-6. doi:10.1186/S12909-020-02286-Z/TABLES/3
      20. Naumann F, Schumacher U, Stuckey A, Love A, Thompson C, Tunny R, et al. Developing the next generation of healthcare professionals: the impact of an interprofessional education placement model. J Interprof Care. 2021;35(6):963-966. doi: 10.1080/13561820.2021.1879749
      21. Naumann F, Mullins R, Cawte A, Beavis S, Musial J, Hannan-Jones M. Designing, implementing and sustaining IPE within an authentic clinical environment: the impact on student learning.2020;35(6):907-913. doi:10.1080/13561820.2020.1837748
      22. Deroncele-Acosta A, Nagamine-Miyashiro M, Medina-Coronado D. Desarrollo del pensamiento crítico.MyS.2020;17(3):532-46.
      23. Falcó-Pegueroles A, Rodríguez-Martín D, Ramos-Pozón S, Zuriguel-Pérez E. Critical thinking in nursing clinical practice, education and research: From attitudes to virtue. Nurs Philos. 2021;22(1):e12332. doi:10.1111/NUP.12332
      24. Chan ZCY. A systematic review on critical thinking in medical education. Int J Adolesc Med Health. 2016;18;30(1):/j/ijamh.2018.30.issue-1/ijamh-2015-0117/ijamh-2015-0117 doi: 10.1515/ijamh-2015-0117
      25. Royce CS, Hayes MM, Schwartzstein RM. Teaching Critical Thinking: A Case for Instruction in Cognitive Biases to Reduce Diagnostic Errors and Improve Patient Safety. Acad Med. 2019;94(2):187-194. doi:10.1097/ACM.0000000000002518
      26. Mella R. Reflexiones sobre el concepto de innovación.Revista San Gregorio. 2018;24:120-131.
      27. Felipe C, Roa E. La Innovación en salud y la formación del talento humano en salud. Reflexiones en medio de la pandemia. Rev Salud Bosque. 2020;10(1). doi:10.18270/RSB.V10I1.3120
      28. Moura de Carvalho T. de C., Fleith D. de S. y Almeida L. da S. Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo, Latinoamericana de Estudios Educativos. 2021;17(1), pp. 164-187. doi: 10.17151/rlee.2021.17.1.9
      29. Rodríguez G, Pérez N, Núñez G, Baños JE, Carrió M. Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC Med Educ. 2019;19(1):1-13. doi:10.1186/S12909-019-1563-5/FIGURES/2
      30. Oyarsun P. Las capacidades humanas según el enfoque de Martha Nussbaum: el caso de estudiantes de obstetricia y puericultura de la Universidad de Valparaíso (Chile). 2019.
      31. Carvajal Tapia AE, Carvajal Rodríguez E. La importancia del rol docente en la enseñanza e investigación. Rev Investig Psicol. 2019;(21):107-114.
      32. Huang FF, Zhang N, Han XY, Qi XN, Pan L, Zhang JP, et al. Improve nursing in evidence-based practice: How Chinese nurses' read and comprehend scientific literature. Int J Nurs Sci. 2017;4(3):296-302. doi: 10.1016/j.ijnss.2017.05.003
      Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |