Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

From the operating room to the community: undergraduate surgical instrumentation training práctice during the COVID-19 pandemic

Del quirófano a la comunidad: práctica formativa del pregrado en instrumentación quirúrgica en la pandemia por COVID-19




Section
Research Article

How to Cite
Rúa Arias, A. H., Jaramillo Marín, P. A., Loaiza Monsalve, A. M. ., Cano Marín, N. E., & Sanchez Sanchez, C. A. (2023). From the operating room to the community: undergraduate surgical instrumentation training práctice during the COVID-19 pandemic. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 33(2), 163-169. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1410

Dimensions
PlumX
license

   


Amador Herney Rúa Arias,

Médico y Cirujano. Profesor Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.


Paula Andrea Jaramillo Marín,

Intrumentadora Quirúrgica, profesora Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.


Introduction: the undergraduate surgical instrumentation (SI) program at Universidad de Antioquia (Colombia) defines academic practices as a fundamental component of training students, by means of activities such as experimental workshops, guided observation and surgical assistance. The health emergency unleashed by the COVID-19 pandemic drastically reduced the opportunities for clinical practice in healthcare institutions. Materials and methods: the participation of SI students was made possible in a new training practice environment using the Telesalud LivingLab of Universidad de Antioquia School of Medicine, through phone number 123. A qualitative approach research was carried out to understand this experience in SI students, by consulting live and documentary sources Results and conclusions: the results indicate that this practice modality favored the comprehensive training of the future surgical technologist. The latter is supported by pedagogical, curricular and didactic dimensions that took place during the experience. Several improvement opportunities, which can be useful in future training processes, were also evidenced.


Article visits 349 | PDF visits 243


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Mendoza Corredor EA. Estilos de aprendizaje en la práctica de estudiantes de instrumentación quirúrgica. Educ Med Super. 2019;33(4):37-50.
  2. Universidad de Antioquia. Propuesta Plan de estudios. Instrumentación Quirúrgica [Internet]. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia; 2021 [Citado 16 sep. 2022]. Disponible en: https://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/unidades-academicas/medicina/estudiar-facultad/pregrados/instrumentacion-quirurgica
  3. Facultad de Medicina. Proyecto Educativo del Programa de Instrumentación Quirúrgica -PEP- [Internet]. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia; 2020.
  4. Facultad de Medicina. LivingLab Telesalud [Internet]. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia; 2022. [Citado 2022]. Disponible en: https://livinglab.medicinaudea.co/
  5. Universidad de Antioquia. Programa Instrumentación Quirúrgica. Acta de inicio línea 123. 2021.
  6. Hernández-Sampieri, R. Análisis de datos cuantitativos. En: Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana; 2018. pp. 310-386
  7. Lopez Osa, C. Entrevistas semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. En: Lopez Osa C, Díaz-Noci J, Codina L, editores Methodos Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social, 1. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra; 2020. p. 88-97. https://doi.org/10.31009/methodos.2020.i01.08.
  8. Piñeros Suárez JC. El interaccionismo simbólico: oportunidades de investigación en el aula de clase. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa. 2021;1(1):211-228. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.33.
  9. Glaser B, Strauss AL. The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge. 1999. https://doi.org/10.4324/9780203793206.
  10. Pérez Guadalupe JL. La construcción social de la realidad carcelaria: Los alcances de la organización informal en cinco cárceles latinoamericanas (Perú, Chile, Argentina, Brasil y Bolivia). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial; 2000.
  11. Sucre González L. Cedeño González A. Una mirada distintiva a la tendencia investigativa cualitativa: interaccionismo simbólico. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2019 [Citado 16 sep. 2022]. Disponible en: https://acortar.link/wT9mts
  12. Minué Lorenzo S. Contra el Coronavirus, más atención primaria que nunca. Actualización en Medicina de Familia (AMF) [Internet]. Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2020 [Citado 16 sep. 2022]. Disponible en: https://amf-semfyc.com/web/article/2626
  13. Gómez Vahos LE, Muriel Muñoz LE y Londoño Vásquez DA. Prácticas evaluativas en la escuela. Una ruta pedagógica hacia la construcción de aprendizajes significativos. Revista Ale-theia. 2019;11(1):37-68. http://dx.doi.org/10.11600/21450366.11.1aletheia.37.68
  14. Espinar Álava EM. Vigueras Moreno JA. El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Rev Cubana Edu Superior. 2020;39(3):1-14.
  15. Barragán Giraldo DF. Formación Integral Universitaria: Un Itinerario. Colombia: Universidad la Salle; 2020.
  16. Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Diario Oficial No. 40.700 (29 de diciembre de 1992).
  17. Rueda Villanova L, Gutiérrez Torres Y. Efecto de la estrategia metacognitiva TWA (think before reading, think while reading, think after reading) en el fortalecimiento de la lectura crítica [Tesis]. Barranquilla: Universidad de la Costa; 2019.
  18. Fernández García E. Complejidad en cuidados y mortalidad durante la hospitalización [Tesis Doctoral Inédita] Porcel Gálvez AM. Sevilla, España: Universidad de Sevilla; 2019.
  19. Carmona EC. Ámbitos para el aprendizaje, una propuesta interdisciplinar. España: Editorial Octaedro, SL. Colección recursos educativos; 2020.
  20. González Agudelo EM, Grisales Franco LM. Las competencias científicas e investigativas en la educación superior. CP. 2019;21(28):63-76.
  21. González Velázquez L. Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19. ESPACIO I+D, INNOVACIÓN MÁS DESARROLLO. 2020;9(25):159-179. https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10.
  22. Guerrero-Jiménez K, Pacheco-Ortega J, Romero-Cisneros D, Tacuri-Reino R. Análisis exploratorio de la relación entre ansiedad e inteligencia emocional de estudiantes universitarios cuidadores y no cuidadores durante la pandemia de Coronavirus. Caso: Cuenca, Ecuador. MSKN. 2021;12(1):35-40. https://doi.org/10.18537/mskn.12.01.04.
  23. San Juan Bosch MA, García Núñez RD, Mur Villar N, Falcón Hernández A, Díaz Brito A. Experiencias y alternativas académicas de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos durante la COVID-19. Medisur. 2020;18(3):410-415.
  24. Artime IH, Fueyo Gutiérrez A. Aprendizaje situado en el diseño de entornos virtuales de aprendizaje: una experiencia de aprendizaje entre pares en una comunidad de práctica. Aula Abierta. 2018;47(3):347-354. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.347-354.
  25. Rodríguez, M. Currículum, educación y cultura en la formación docente del siglo XXI desde la complejidad. Revista Educación y Humanismo. 2017;19(33):424-439. https://doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2654.
  26. Goyes I, Uscátegui M. Experiencias teórico-metodológicas en investigaciones curriculares. RevUniv Docencia e Investigación. 2013;2(1):1-15.
Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |