Diversity characteristics and comprehensive attention in higher education
Diversidad, sus características y atención integral en educación superior
Show authors biography
Introduction: higher education institutions, which normally operate with the exclusive purpose of developing disciplinary knowledge, skills and competencies, are increasingly faced with diverse individuals with distinct characteristics and needs, usually handled in an indifferent, discriminatory, reactive or palliative manner, due to the lack of understanding on diversity itself. Objective: to describe diversity definitions, characteristics and comprehensive attention in higher education institutions, based on the literature published in the last 5 years. Methodology: different search equations, designed using standardized keywords and Boolean operators, were applied in the Google Scholar meta-search engine and in the Scielo, Dialnet, Redalyc and SCOPUS databases. Thirty documents in Spanish and English, from America and Europe, were analyzed. Results: different diversity definitions, main characteristics and various comprehensive approaches in higher education institutions, were found, ranging from the way diversity is assumed in those institutions, to permanent and adequate funding and dissemination of various programs, activities and services. Conclusions: it is expected that this information will help academic communities to rethink and reflect on the meanings given to diversity, on the way it is assumed and how to deal with its needs, for this information is the foundation for developing conceptual, political, instrumental and pragmatic transformations, showing higher education´s concern in demonstrating diversity´s social relevance.
Article visits 164 | PDF visits 155
Downloads
- Melo-Becerra LA, Ramos-Forero JE, Hernández-Santamaría PO. La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y Sociedad.2017;1(78):59-111. https://doi.org/10.13043/dys.78.2
- Cala VC, Soriano-Ayala E, López-Martínez MJ. Actitudes hacia personas refugiadas y ciudadanía europea inclusiva. Análisis para una propuesta educativa intercultural con el profesorado en formación. RELIEVE. 2018;24(2):1-14. http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13320
- Flores Mamani E, García Tejada M. L, Calsina Ponce W. C, Yapuchura Sayco A. Las Habilidades Sociales Y La Comunicación Interpersonal De Los Estudiantes De La Universidad Nacional Del Altiplano – Puno. Comuni@cción. 2016;7(2):5-14.
- Velasco KM. Diseño de un modelo de atención integral para atender la multidiversidad y favorecer el desarrollo de los aprendizajes esperados en los estudiantes del programa de Instrumentación Quirúrgica de la FUCS [Tesis de maestría inédita]. Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud-FUCS; 2021.
- Rojas Lozano VR, Navarro Martínez SI, Escobar Potenciano A. La educación superior intercultural en Tabasco. Una historia en construcción. Alteridad. 2018;13(1):72-82. https://doi.org/10.17163/alt.v13n1.2018.05
- Delbury P. ¿Racismo en la educación inclusiva? Una mirada desde la interculturalidad crítica. Educare. 2020;24(1):1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.22
- Rojas-Zapata A, Hernández-Arteaga I. Lineamientos y prácticas de educación inclusiva en la universidad. ZonaPróxima. 2022;37:99-121. https://doi.org/10.14482/zp.37.371.596
- De Santos Velasco FJ. La Interculturalidad como Competencia en Educación Superior: Validación de un Instrumento con Alumnado Universitario. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2018;12(2):220-236. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.729
- Clavijo Castillo RG, Bautista-Cerro MJ. La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. 2020;15(1):113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
- Julca Guerrero F, Nivin Vargas L, Castro Menacho K, Vera Gutiérrez F. Inclusión social y cultural en la educación universitaria en Áncash (Perú). Desde el Sur. 2023;15(2):1-26. https://doi.org/10.21142/DES-1502-2023-0030
- Browers CS, Leong Ho HW. Seeing through their eyes: the diversity and inclusion lessons learned from rural university students. Higher Education Evaluation and Development. 2022;16(1):2-15. https://doi.org/10.1108/HEED-12-2020-0053
- Hutchins D, Goldstein Hode M. Exploring Faculty and Staff Development of Cultural Competence Through Communicative Learning in an Online Diversity Course. Journal of Diversity in Higher Education.2021:14(4):468-479. http://dx.doi.org/10.1037/dhe0000162
- Tallón S, Fernández C, Hervás M, Aparicio M, Polo MT. La diversidad en la educación superior: programas de intervención actuales. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 2019;3(1):445-454. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1517
- Wee C, Riquelme F, Pérez C. Pedagogía libertaria: Propuesta para una educación inclusiva. Revista Educación, Política y Sociedad. 2020;5(2):118-138. https://doi.org/10.15366/reps2020.5.2.006
- Paz Maldonado EJ. Situación actual de la atención a la diversidad en la educación superior de Honduras. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 2018;18(3):1-32. https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34148
- Bravo Mancero P, Santos Jiménez O. Percepciones respecto a la atención a la diversidad o inclusión educativa en estudiantes universitarios. Sophia. Colección de Filosofía de la Educación. 2019;(26):327-352. https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.10
- Zamora Reytor T, Rodríguez Y, Sánchez X, Quesada AY. Consideraciones teóricas acerca de la atención a la diversidad de estudiantes. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2019;14(2):1-16.
- Gómez Hurtado M, Morales Martínez ME. Posibilidades conceptuales y metodológicas de asumir la multidiversidad desde el quehacer educativo: tendencias y desafíos. CIEG. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. 2021;(47):94-103.
- Ramírez Íñiguez AA. Consideraciones conceptuales en la investigación sobre inclusión educativa dentro del contexto latinoamericano. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 2020;9(1):211-230. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.010
- Ackerman-Barger K, Boatright D, Gonzalez-Colaso R, Orozco R, Latimore D. Seeking Inclusion Excellence: Understanding Racial Microaggressions as Experienced by Underrepresented Medical and Nursing Students. Acad Med. 2020;95(5):758-63. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000003077
- Sáenz de Jubera Ocón MM, Chocarro E. La atención a la diversidad desde la perspectiva del profesorado. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 2019;24(82):789-809.
- Espinoza Freire EE. Estrategia metodológica para la interculturalidad en la formación docente. Universidad y Sociedad. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos. 2020;12(2):369-379.
- Garzón Jara MJ. Creación de protocolo de inclusión de la diversidad sexual en la UCC [Tesis de maestría]. Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia; 2020. 64 p.
- Aquino Zúñiga SP, García Martínez V, Palmeros Ávila G. Atención a grupos vulnerables e indicadores de equidad en educación superior: caso de una universidad pública en el sureste mexicano. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2020;40(2):1-27. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.1995
- Ortega Valencia P, Hurtado LJ, González JM. Lineamientos de política educativa: entre la diferencia y la desigualdad. Educación y Ciudad. 2018;(34):129-144. https://doi.org/10.36737/01230425.V0.N34.2018.1881
- López Caicedo YA, Cartagena Moreno MY. Proyecto “CUE sin barreras” Estrategia de sensibilización para una cultura institucional de reconocimiento de la discapacidad desde la diversidad funcional, en aporte al compromiso No.002 de la política de diversidad e inclusión de la Corporación Universitaria Empresarial Alexander von Humboldt [Tesis de especialización]. Armenia: Universidad CES de Medellín; 2021.
- Maddah HA. Strategies to Overcome Diversity Challenges between Urban/Rural Students in Universities. Int J Innov Educ Res. 2019;7(1):45-54. https://doi.org/10.31686/ijier.vol7.iss1.1280
- Moreu G, Isenberg N, Brauer M. How to promote diversity and inclusion in educational settings: Behavior change, climate surveys, and effective pro-diversity initiatives. Front Educ. 2021;6:1-10. http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2021.668250
- Jiménez Ruiz M, Arias Martínez B, Rodríguez Navarro H, Rodríguez Medina J. Aulas inclusivas construidas desde el diagnóstico. Siglo Cero. 2018;49(3): 7-25. http://dx.doi.org/10.14201/scero2018493725
- Torres-Rivera A, Florencio da Silva R. Aprender a convivir en educación superior desde la práctica docente, para una sociedad democratica. Formación Universitaria. 2019;12(2):51-62. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000200051
- Cruz Galindo RJ. Heteronormatividad y diversidad sexual en la formación del profesorado: estudio etnográfico en una escuela Normal de la Ciudad de México. Diálogos sobre educación. 2020;11(21): 1-22. https://doi.org/10.32870/dse.vi21.678
- Deveci T, Elgamal G, Dalton D, Langille DJ. The development of Emirati university students’intercultural sensitivity. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives. 2022;18(1):62-73. https://doi.org/10.1108/LTHE-09-2021-0087
- Bell-Rodríguez RF. Understanding the Cycle for Educational Inclusion in Ecuadorian Higher Education. Revista Electrónica Educare. 2020;24(1):1-21. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.4
- Paz Maldonado E. Competencias del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. 2018;12(2):115-131. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200115
- Ndembele S, Hernández de la Torre E. La formación del profesorado ante los desafíos de la diversidad en Angola. Dos estudios de caso. Perfiles Educativos. 2020;42(170):114-134. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.170.59339
- Márquez NG, Andrade AI. Prácticas inclusivas de estudiantes en formación docente. Educación Física y Ciencia. 2020;22(1):1-10. https://doi.org/10.24215/23142561e109
- García R, Penna M, Sánchez M, Salguero JM, Moreno I. Análisis de los itinerarios de éxito de estudiantes migrantes y estudiantes trans que alcanzaron estudios universitarios, desde una perspectiva educativa inclusiva. Revista Complutense de Educación. 2020;31(2):207-218. https://doi.org/10.5209/rced.62016
- Ramos R, Ordaz M, Pacheco V. Proceso de orientación psicopedagógica sobre diversidad sexual en los estudiantes universitarios, propuesta teórica para su implementación en los contextos de la educación superior cubana. Conrado. Revista Pedagógica de la Universidad de Cienfuegos. 2018;14(61):59-64.
- Moliner García O, Arnaiz Sánchez P, Sanahuja Ribés A. Rompiendo la brecha entre teoría y práctica: ¿Qué estrategias utiliza el profesorado universitario para movilizar el conocimiento sobre educación inclusiva? Educación XXI. 2020;23(1):173-195. https://doi.org/10.5944/educxx1.23753
- Arias MF, Lastra K. Políticas de inclusión en la universidad argentina: el caso de las becas y el bienestar estudiantil en la Universidad Nacional de San Martín. Revista Actualidades Investigativas en Educación. 2019;19(1):1-33. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35551