Meaning of humanized care in graduates of the faculty of nursing
Significado de cuidado humanizado en egresadas de la facultad de enfermería
Show authors biography
The purpose is to know the meaning of humanized care in graduates of the faculty of nursing of the University Foundation of Health Sciences, so that through its directors, teachers and students unify to conceptualize and assume it. A phenomenological study was carried out within a qualitative design through the application of a structured observation guide and an in-depth interview to five graduates of the Faculty of Nursing who work in the clinical area of the Hospital of San José. The interviews were recorded, then transcribed and classified into categories of analysis by units of meaning. It could be concluded that humanized care means an integral attention taking into account the human part of the patient, they affirm that it must be provided independently of the person being healthy or sick and also consider that it is feeling without getting involved with the patient, allowing the expression of feelings of the person who cares and respect their family and personal environment.
Article visits 3674 | PDF visits 2031
Downloads
1. Colombia. Congreso. Ley 266 de 1996 (enero 25) por la cual se reglamenta la profesión de enfermería en Colombia y se dictan otras disposiciones (Diario Oficial 42710 del 5 de febrero de 1996).
2. Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería. VII Coloquio Panamericano de Investigación en Enfermería: memorias de las ponencias centrales y páneles, Bogotá, 9-12 oct., 2000. Bogotá D.C.: La Asociación; 2000. p. 27.
3. Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería. Operacionalización del cuidado en la formación del profesional de Enfermería en: Memorias 43° Consejo de Directoras y 36° Asamblea General. Bogotá D.C.: La Asociación; 2000. p. 22.
4. Bermejo José. Humanizar la salud. Madrid: Artes Gráficas Humanas; Madrid España, 1997. p. 67.
5. Duque S. Dimensión del cuidado de Enfermería a los colectivos: un espacio para la promoción de la salud y la producción de conocimiento. Invest. educ. Enferm. 1999;17(1):75-85.
6. Durán de V. MM. El cuidado como núcleo de la Enfermería. Universidad Nacional de Colombia. Santafé de Bogotá D.C. 1994. p.3.
7. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Enfermería. Grupo de Cuidado. Cuidado y práctica de Enfermería. Bogotá D.C.: Unibiblos.; 2000.
8. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Enfermería. Grupo de Cuidado. Dimensiones del Cuidado.Bogotá D.C.: Unibiblos.; 1997
9. Montes de V. M. Un modelo fundamentado en el amor para la asistencia y el cuidado de las adolescentes embarazadas. Cali: XYZ; 1999. p. 59.
10. Morrison M. Fundamentos de enfermería en salud mental. Madrid: Harcourt Brace; 1999
11. Prieto de R. Gloria. Humanización del Cuidado de Enfermería en Etica y Enfermería. Boletin Latinoamericano de Ética No. 4 Comité de Ética ACOFAEN Bogotá D.C. 2000, año 4 No. 4 p. 7.
12. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Enfermería. Grupo de Cuidado. Elementos de reflexión para el arte y el oficio de cuidar la salud. Santafé de Bogotá D.C.: Unibiblos; 1999.
13. Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Enfermería. Grupo de Cuidado. Reflexiones acerca del concepto de cuidar. Santafé de Bogotá D.C.: Unibiblos; [s.f.]
14. Watson Jean. Nursing: human science and human care. A theory of nursing. Canadá: National League for Nursing; 1994. p.33-34.