Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

University hospitals in Colombia: From Flexner to academic health centres

Hospitales universitarios en Colombia: desde Flexner hasta los centros académicos de salud




Section
Reflection Articles

How to Cite
Ortiz Martínez, J. G. (2016). University hospitals in Colombia: From Flexner to academic health centres. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 25(1), 50-58. https://revistas.fucsalud.edu.co/index.php/repertorio/article/view/73

DOI
license

   

Juan Guillermo Ortiz Martínez

    Well into the 21st century and the prevailing model of medical education seems to be the conclusions of Abraham Flexner a century ago. This exists where health systems are changing, the epidemiology of our patients is changing, where the cost of medical care has increased, and the doctor-patient relationship has had to generate new expectations based on outcomes and objective terms of quality. This makes it necessary to determine whether the classic Hospital University concept is still valid or the approach must be different. How to bring together a reality of illness with that of teaching. From the bioethics of medical teaching it needs some reflection and a look towards the future. Perhaps it is the time to achieve this, with the alignment of missions as a real alternative for a sustainable model that will train the doctors that Colombia needs.


    Article visits 556 | PDF visits 1741


    Downloads

    Download data is not yet available.

    1. Mechanic R, Coleman K, Dobson A. Teaching hospital costs: Implications for academic missions in a competitive market. JAMA. 1998;280:1015–9.

    2. Koenig L, Dobson A, Ho S, Siegel JM, Blumenthal D, Weissman JS. Estimating the mission-related costs of teaching hospitals. Health Aff (Millwood). 2003;22:112–22.

    3. Laín Entralgo P. Historia de la medicina. Barcelona: Salvat, editor; 1985: 722.

    4. López Piñero JM, Terrada Ferrandis ML. Introducción a la medicina. Biblioteca de Bolsillo. Barcelona: Editorial Crítica; 2000; 295 p.

    5. Roberts CS. H. L. Mencken and the four doctors: Osler, Halsted, Welch, and Kelly. Proceedings (Baylor University Medical Center). 2010;23:377-88.

    6. González M, Osler W. Desde el nacimiento de los hospitales universitarios hasta la satisfacción por la medicina moderna. CES Med. 2012;26:121–9.

    7. Vicedo T. Abraham Flexner: pionero de la educación médica. Rev cubana Educ Med super. 2002;16:156–63.

    8. García GA. Flexner y su flexnerismo: la concepción visionaria humana, humanista y humanística de la educación médica. Rev Medica Sanitas. 2011;14:48–50.

    9. Flexner A, Updike DB, Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Medical education in the United States and Canada: A report to the Carnegie foundation for the advancement of teaching. New York City: [publicador no identificado]; 1910.

    10. Quevedo E. El proceso de la institucionalización de la educación médica en Colombia. Rev ECM. 1988:41–66.

    11. Quevedo E, Quevedo MC. 100 años de salud pública en Colombia. Revista Compensar. 2000:10.

    12. Nieto JA. Conferencia inaugural «Rafael Casas Morales»: Evolución de la educación médica en Colombia. Rev Colomb Cir. 2005;20:179–91.

    13. Organización Panamericana de la Salud, Organización Mundial de la Salud. Documentos XXXIII Reunión del Consejo Directivo de la Organización Panamericana de la Salud XL Reunión del Comité Regional de la Organización Mundial de la Salud. [Documento en Internet]. Washington: Organización Mundial de la Salud; 1988 [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.who.int/cardiovascular diseases/about cvd/es/

    14. Kohn LT. Academic health centers leading change in the 21st century. Washington, DC: National Academies Press; 2001.

    15. Frenk J, Chen L, Bhutta ZA, Cohen J, Crisp N, Evans T, et al. Profesionales de la salud para el nuevo siglo: transformando la educación para fortalecer los sistemas de salud en un mundo interdependiente. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2011;28:337–41.

    16. Eslava JC. Hospital universitario y crisis hospitalaria en Colombia. Rev Gerenc Polit Salud. 2002;2:41–8.

    17. Bulger RJ. Technology, bureaucracy and healing in America a postmodern paradigm. Iowa City: University of Iowa Press; 1988.

    18. Heinonen T. Management of innovation in academia: Going beyond traditional technology Transfer. JOTMI. 2015;10:198–210.

    19. Patiño JF. En búsqueda del Hipócrates moderno. Pers Bioét. 2004;8:22–33.

    20. Ministterio de Educación. Sistema nacional de información de la educación superior (SNIES). Consulte Instituciones y Programas del país. [Internet] Bogotá: Ministerio de Educación [citado 29 Oct 2015]. Disponible en: http://www.who.int/cardiovascular diseases/about cvd/es/

    21. Universidad Nacional de Colombia. Plan de Estudios Facultad de Medicina Universidad Nacional de Colombia 2015. [Documento en Internet]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.medicina.unal.edu.co/Departamentos/medicina/doc/Planestudios 2015.pdf

    22. Universidad del Rosario. Pensum Facultad de Medicina 2015 [Documento en Internet]. Bogotá: Universidad del Rosario [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.urosario.edu.co/Medicina/Pregrado/Pensum-academico/Posterior-al-2013/

    23. Universidad Javeriana. Plan de estudios Facultad de Medicina 2015 [Documento en Internet]. Bogotá: Universidad Javeriana [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.javeriana.edu.co/documents/154364/0/Plan+de+estudios+Carrera+de+Medicina/0e689cf8-5498-4625-aa8f-3b4642a6e5fb

    24. Universidad de la Sabana. Plan de estudios Facultad de Medicina 2015 [Documento en Internet]. Bogotá: Universidad de la Sabana [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.unisabana.edu.co/especializaciones-medico/especializacion-en-medicina-fisica-y-rehabilitacion/plan-de-estudios/

    25. Universidad Militar Nueva granada. Proyecto educativo del Programa Facultad de Medicina 2015. [Documento en Internet]. Bogotá: Universidad Militar Nueva granada [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.umng.edu.co/documents/10162/103037/PEP++-+2010-1.pdf

    26. Universidad de los Andes. Plan de estudios Facultad de Medicina 2015. [Documento en Internet]. Bogotá: Universidad de los Andes [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://medicina.uniandes.edu.co/index.php/es/programass/pregrado/planestudios

    27. Universidad del Bosque. Plan de estudios 2015. [Documento en Internet] Bogotá: Universidad del Bosque [citado 20 Oct 2015]. Disponible en: http://www.uelbosque.edu.co/programas academicos/pregrado/medicina

    28. United Nations, Economic Commission for Latin America and the Caribbean. Envejecimiento poblacional = Population ageing. Santiago de Chile: Naciones Unidas; 2012.

    29. Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE. Estadísticas por tema discapacidad. [Internet]. Bogotá: Departamento Administrativo Nacional de Estadística [citado 10 Feb 2015]. Disponible en: http://www.who.int/nmh/countries/col en.pdf?ua=1

    30. Fundación Santa Fe. Centro de Innovación. Así vamos en salud. Gráfica-población con discapacidad. [Internet]. Bogotá: Fundación Santa Fe [citado 10 Feb 2015]. Disponible en: http://www.who.int/nmh/countries/col en.pdf?ua=1

    31. Fundación Santa Fe. Centro de Innovación. Así vamos en salud. Mortalidad por enfermedades crónicas 2015. [Internet]. Bogotá: Fundación Santa Fe [citado 10 Feb 2015]; Disponible en: http://www.asivamosensalud.org/inidicadores/estado-de-salud/grafica.ver/67

    32. Pontificia Universidad Javeriana, Centro de proyectos para el desarrollo-Cendex. Carga de enfermedad colombia 2005: resultados alcanzados. Documento Técnico ASS/1502-08 Bogotá, 2008.

    33. Kastor JA. Governance of teaching hospitals turmoil at Penn and Hopkins. Baltimore: Johns Hopkins University Press; 2004. p. 368.

    34. Rodés J. La experiencia del Hospital Clínic de Barcelona: integración Facultad de Medicina-IDIBAPS-Hospital Universitario. Educ Méd. 2007;10:8–14.

    35. Millán J, Gutiérrez-Fuentes JA. «Enseñar a ser médicos»: un análisis de opinión de los médicos implicados en la docencia de la clínica práctica (I). Conclusiones del análisis cualitativo y metodología para un estudio cuantitativo. Educ Méd. 2012;15:143–7.

    36. Millán J, García-Seoane J, Calvo-Manuel E, Díez-Lobato R, Calvo-Manuel F, Nogales-Espert A. Relaciones de la facultad de medicina con el hospital universitario: La enseñanza de la medicina clínica. Educ Méd. 2008;11:3–6.

    37. Argente J. Hospitales universitarios en España: ¿se entiende su concepto y función? An Pediatr. 2012;76:313–6.

    38. Kligler B, Chesney M. Academic health centers and the growth of integrative medicine. J Natl Cancer Inst Monogr. 2014:292–3.

    39. Luis A. Ética y educación. Inmanencia. 2014;4:70–2.

    40. Soler-Durall C. Reflexiones sobre el hospital: su función en la formación de médicos. Educ Méd. 2010;13:71–5.

    41. U.S. News & World Report. Facebook Twitter Health Rankings & Advice. [Internet]. Washington: U.S. News & World Report [citado 10 Feb 2015]. Disponible en: http://www.who.int/nmh/countries/col en.pdf?ua=1

    42. ICONTEC. IPS acreditadas. [Internet]. Bogotá: ICONTEC [consultado Ene 2016]. Disponible en: http://www.acreditacionensalud.org.co/novedades.php?IdSub=108&IdCat=25&titulo=IPS%20ACREDITADAS

    43. Arteaga JM. El Hospital Universitario de la Universidad Nacional: Realidad en construcción. Rev Fac Med Univ Nac Colomb. 2005;53:209–11.

    44. Medina ML, Medina MG, Merino LA. La investigación científica como misión académica de los hospitales públicos universitarios. Rev Cubana Salud Pública. 2015;41: 139–46.

    Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |