Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Characterisation of social responsibility practices associated with human resource management in San José Hospital, Bogota D.C., Colombia

Caracterización de las prácticas de responsabilidad social relacionadas con gestión del talento humano en el Hospital de San José, Bogotá D.C., Colombia




Section
Research Article

How to Cite
Buchelli Aguirre, E. E., Yara Rodríguez, Y. K., & Africano Martínez, E. A. (2016). Characterisation of social responsibility practices associated with human resource management in San José Hospital, Bogota D.C., Colombia. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 25(2), 109-117. https://revistas.fucsalud.edu.co/index.php/repertorio/article/view/78

doi
Dimensions
PlumX
license

   

Erika Emilchen Buchelli Aguirre
    Yury Katherine Yara Rodríguez
      Edward Alexander Africano Martínez

        Corporate social responsibility, understood as actions from within and outside the organisation directed at searching for sustainable economic, social, and environmental operations, has become very important in health service institutions. The internal social responsibility practices are positive. They increase commitment and productivity, with a decrease in the rates of staff rotation.
        Objective: To characterise corporate social responsibility practices associated with human resource management.
        Methodology: An exploratory, descriptive study was performed using a questionnaire on the characterisation of responsible practices developed by Confecámaras. The sample consisted of 174 employees of the Hospital de San José, Bogotá D.C., Colombia.
        Results: It was observed that knowledge of corporate social responsibility practises was associated with the type of contract, and some weaknesses as regards communication to the staff on social responsibility practices that take place in the hospital.
        Conclusions: Better mass communication channels, as regards the social responsibility practices of the institution, should be developed, with the direct active involvement of employees with different contracts in their follow-up and control using management indicators.


        Article visits 698 | PDF visits 242


        Downloads

        Download data is not yet available.

        1. United Nations (1983) Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. [consultado 6 Mar 2015]. Disponible en: http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf

        2. Giraldo M. Centro Colombiano de Responsabilidad Social Empresarial, Compartamos con Colombia, Fundación Codespa, Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. La Responsabilidad Social Empresarial como generadora de valor. Bogotá: Centro Colombiano de Responsabilidad Empresarial, Memorias Primer foro de responsabilidad social para presidentes y líderes empresariales; 2005.

        3. Correa ME. Responsabilidad social empresarial: una nueva forma de hacer negocios. Revista Futuros. 2004;2:3.

        4. Elosegui M. El Libro Verde de la RSC de la Comisión Europea y la Teoría de los Stakeholders desde una perspectiva de género. CEFD. 2010;1:5–33.

        5. Cox J. El ABC de la Responsabilidad Social Empresarial en Chile y el mundo. Acción Empresarial. 2003:7–70.

        6. Oficina Internacional del Trabajo, OIT. Panorama Laboral Oficina Regional para América Latina y el Caribe. [internet].2007 [consultado 1 Jul 2014]. 102p. Disponible en: http://www.oei.es/pdfs/panorama laboral 07.pdf

        7. Fernández R. Responsabilidad Social Corporativa. Alicante: Club Universitario; 2009. p. 10–24.

        8. Naranjo R, González M. Responsabilidad social empresarial (RSE): Un concepto en evolución en la era de la globalización. [Internet]. s.f. [consultado 1 Jul 2014].7 p. Disponible en: http://www.rodrigonaranjo.com/archives/RESPONSABILIDAD%20SOCIAL%20EMPRESARIAL%20UN%20CONCEPTO%20EN%20EVOLUCI%C3%93N%20EN%20LA%20ERA%20DE%20LA%20GLOBALIZACI%C3%93N.pdf

        9. Fernández R. Administración de la Responsabilidad Social Corporativa. Madrid: Editorial Thomson Colección Negocios; 2005.

        10. Calderón G, Álvarez C, Naranjo C. Papel de gestión humana en el cumplimiento de la responsabilidad social empresarial. Estudios gerenciales. 2011;27:163–8, http://dx.doi.org/10.1016/S0123-5923(11)70151-6.

        11. Morros J, Vidal I. Responsabilidad Social Corporativa. Madrid: FC Editorial; 2005. p. 210.

        12. Cejas M, Camejo A. La dimensión estratégica de la gestión de los recursos humanos en el marco de la responsabilidad social empresarial. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas. 2009;2:3–9.

        13. Argandoña A, Fontrodona J, Pin J, García P. El perfil emergente del Directivo de RSC. [Internet]. Barcelona, España: IESE Business School–Universidad de Navarra; 2008 [consultado 7 Mar 2015]. 17 p. Disponible en: http://82.223.242.55/l/lists/Informes/Attachments/357/EL%20perfil%20emergente%20del%20Directivo%20de%20RSC.pdf

        14. Melé D. Políticas de ética empresarial: Posibilidades y limitaciones. Revista Papeles de Ética, Economía y Dirección. 2000;5:2–7.

        15. Ganga F, Vera J. El gobierno corporativo: consideraciones y cimientos teóricos. Cuadernos de administración. 2008;21:93–126.

        16. Confecámaras Manual para la Consultoría de la Responsabilidad Social Empresarial. Bogotá: Confecámaras; 2005. p. 108.

        Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |