Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Analysis of state achievement tests and academic performance - FUCS surgical instrument tecnician program

Análisis de las pruebas de estado y el desempeño académico estudiantes de instrumentación quirúrgica de la FUCS




Section
Research Article

How to Cite
Cortés Cárdenas, S. G. (2012). Analysis of state achievement tests and academic performance - FUCS surgical instrument tecnician program. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 21(1), 58-62. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.v21.n1.2012.795

Dimensions
PlumX
license

   

Sandra Giovanna Cortés Cárdenas

    The ECAES (evaluation on higher education) test attempts to evaluate educational quality, but is often used as a hie­ rarchical factor among universities. An analysis of results obtained by students is required as set forth by the National Ministry of Education. Objective: to determine the correlation between the ICFES seores, academic average during the undergraduate program and ECAES seores obtained by students in their last year at the FUCS surgical instru­ ment technician program between 2006 and 2009. Methods: a correlation design to compile the ICFES and ECAES data and the academic average obtained by students who took the ECAES from 2006 to 2009 was used. The Pearson correlation coefficient and a principal component analysis within the correlation circle were calculated. Results: the Pearson correlation coefficient between the academic average and the ECAES results was 0.64, 0.25 0.39 and 0.36 for years 2006, 2007 2008 and 2009; and, between the ICFES test and the academic average obtained during the career was 0.54, 0.37, 0.47 and 0.16 for the same period. Conclusions: there is a moderate correlation between the academic average and the ECAES seores. An important correlation is only evidenced in the chemistry test when comparing the ICFES seores and other similar subjects of the career.


    Article visits 570 | PDF visits 522


    Downloads

    Download data is not yet available.

    1. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1781 de 2003 (Junio 26), por el cual se reglamentan los exámenes de estado de calidad de la educación superior, ECAES de los estudiantes de los programas académicos de pregrado. (Diario Oficial No. 1781 de Junio 26 de 2003).
    2. Díaz CA. ECAES no es el indicador más clave: expertos aseguran que se ha con­ vertido en presión para los estudiantes. Portafolio 20LO Agosto 31; Secc. otros.
    3. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Decreto 3963 de 2009 (octubre 14), por el cual reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior (Diario Oficial 46502 de octubre 14 de 2009)
    4. JCFES. Guía de Orientación Examen de Estado 20!0 [monografía en Internet]. Bogotá: ICFES; 2010 [citado 18 ene. 2012). Disponible en: http://www.icfes.gov.co/index.phpoption=com_docman&task=cat_view&gid=226&Itemid=650
    5. Colombia. Ministerio de Educación. Decreto 4216 de 2009 por el cual se modi­ fica el Decreto 3963 de 2009. Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior. (Diario Oficial No. 47518 de Octubre 30 de 2009)
    6. Colombia. Congreso. Ley 30 de 1992 (diciembre 28), por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior (Diario Oficial 40700 de diciembre 29 de 1992)
    7. Martínez-González MA, Sánchez Villegas A, Faulín Fajardo FJ. Bioestadística amigable. la ed. Madrid, España: Díaz de Santos; 2006.
    8. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Decreto 2343 de 1980 (septiembre 4), por el cual se reglamentan los exámenes de estado para el ingreso a la educa­ ción superior (Diario Oficial 35603 de septiembre 18 de 1980)
    9. Arévalo Jiménez EA, Barreto Puentes DP, Dimate AM, Jiménez León F, Molina A, Lozano N, Roncancio A. Relación de los resultados de las pruebas ICFES con el promedio académico de los estudiantes de Instrumentación de la Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud [tesis]: Bogotá: FUCS; 2005.

    Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |