Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Description of the pedagogical model developed by teachers of the FUCS surgical instrument technology program

Caracterización del modelo pedagógico desarrollado por los docentes de la facultad de instrumentación quirúrgica de la FUCS




Section
Research Article

How to Cite
Cortés Cárdenas, S. G., Villamizar Gómez, L., & Guerrero Aragón, S. C. (2013). Description of the pedagogical model developed by teachers of the FUCS surgical instrument technology program. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 22(2), 114-118. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.v22.n2.2013.859

Dimensions
PlumX
license

   

Sandra Giovanna Cortés Cárdenas
    Licet Villamizar Gómez
      Sandra Catalina Guerrero Aragón

        Introduction: Law 784 of December 23 2002 regulated professional surgical instrument technology practice requi­ring this program to guarantee a sound training of the student following the pedagogical guidelines established by the FUCS Institutional Education Program (IEP). Objective: to describe the pedagogical model used by teachers of this program between 2006 and 2008. Methods: an observational descriptive cross-sectional study was performed. A data collection instrument was designed and used to survey 42 teachers of the program. Information on the teaching methodology developed during a class was gathered. Results: the most frequent methodologies used are lectores with audio visual aids (43%) and hands-on workshops based on course topics (38%). Conclusio11s: the teaching-learning process developed by faculty members of the program corresponds to the pedagogical framework established by the FUCS's IEP, however, it is important to review the didactic methodology developed during a class.


        Article visits 471 | PDF visits 579


        Downloads

        Download data is not yet available.

        1. Colombia. Congreso de la República. Ley 784 de 2002, por medio de la cual se reforma la Ley 6a. del 14 de enero de 1982. Diario Oficial No 45.046, (Diciembre 27 de 2002)
        2. Colombia. Congreso de la República. Ley 115 de 1994, Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial No. 41.214, (Febrero 8 de 1994)
        3. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Creación de programas académicos[monografía en Internet!. Bogotá: El Ministerio; 2010. [citado22 Mar. 2013]. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/162 l/w3-arti­ cle-235796.html
        4. Colombia. Congreso de la República. Ley 1188 de 2008 Por la cual se regula el registro calificado de programas de educación superior y se di tan otras disposi­ ciones. Diario Oficial. 46971 (abril 25 2008).
        5. Ontoria A. Aprendizaje centrado en el alumno: metodología para una escuela abierta. Madrid, España: Narcea; 2006.
        6. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Proyecto educativo institucio­ nal. [monografía en Internet]. Bogotá: FUCS; 2008. [citado22 Mar. 2013]. Dispo­ nible en: http://www.fucsalud.edu.co/pdf/documentosimportantes/PEI_FUCS.pdf
        7. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Resolucion 2772. Por la cual se definen las características específicas de calidad para los programas de pregrado en ciencias de la salud. Diario Oficial No. 45.388, (diciembre 1 de 2003)
        8. Flórez R. Hacia una pedagogía del conocimiento.2a ed. Madrid: MacGraw­ Hill;2005.
        9. De Zubiría J. Tralado de pedagogía conceptual: los modelos pedagógicos. Bo­ gotá: fundación Internacional de Pedagogía Conceptual Alberto Merani; 2012.
        10. Carreño Chamorro D, Cortés Cárdenas S, Páez Castro N, Rey Hurtado B, Rome­ ro Rozo D. Hacia una didáctica en la instrumentación quirúrgica [tesis]. Bogotá: Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Facultad de Instrumentación Quirúrgica; 1997.

        Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |