Creation and evolution of the research group: Perspectives of care / Definition of research lines

Creación y evolución del grupo de investigación: Perspectivas del cuidado / Definición de las líneas de investigación

Main Article Content

Ana Julia Carrillo Algarra
Lucy Muñoz
Merideidy Plazas Vargas

Abstract

Nursing is a professional discipline whose disciplinary component was strengthened in the 20th century. As it is necessary to continue the process, the contribution of the academy in an organized way is of paramount importance and one of the alternatives is through the creation of lines of research. Aware of this, the Faculty of Nursing of the University Foundation of Health Sciences decided to carry out the process with the participation of its teachers and thus guide the lines of research according to the areas of knowledge and the established theoretical and methodological approaches. For development, the concept of integrative research was assumed, according to which the research lines have to do both with the thematic area and with the level, phases and types of research. 1 The process was qualitative and originated with a group of two nurses with specialization and experience in different areas and an epidemiologist, who reviewed and analyzed the research carried out by teachers and students in the history of research production of the faculty, since 1992 in undergraduate and from 1996 in the specializations. The results were taken as a basis to identify the subjects of interest of the professors and two lines of research were defined: "Historical and theoretical development of nursing" and "Nursing in the care of the person". In each one, the areas that comprise it were determined and founded. The process culminated with the creation of the Care Perspectives group and its registration in COLCIENCIAS. Abbreviations: FENF, Faculty of Nursing; FUCS, University Foundation of Health Sciences.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

1. Barrera Morales MF, Hurtado de Barrera J. Líneas de investigación. En: Investigación holística. Bogotá. Cooperativa Editorial Magisterio 2002; 12-5.

2. Durán de Villalobos MM. Enfermería desarrollo técnico e investigativo. Facultad de Enfermería UN de Colombia. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia, sede Bogotá. 1998; 19 p.

3. ACOFAEN. Acta de la XXX Asamblea General Ordinaria de ACOFAEN, 29 y 30 de marzo de 1993, Bogotá. 14.

4. ACOFAEN. Comité de investigaciones. Orientaciones para el desarrollo de la investigación en enfermería. Plan de acción para el fortalecimiento de la enseñanza de la investigación en enfermería 2000- 2005. Bogotá 22 de marzo de 2000; 13-9.

5. Muñoz de Rodríguez Lucy. Importancia de la investigación en enfermería. En: Ponencia presentada en Guatemala en el marco de la asesoría sobre investigación en enfermería. (2002: Guatemala).

6. Acosta Suárez G, Medina Artiles E. Líneas de investigación en enfermería. En: Revista Cubana de Enfermería. Vol. 13, No. 2. Julio-Diciembre. 1997; 103-6.

7. Colombia. Ministerio de salud. Ley 266 de 1996, capítulo III, artículo 3, enero 25, por el cual se reglamenta la profesión de enfermería en Colombia y se dictan otras disposiciones. Bogotá: El Ministerio, 1996.

8. Colombia. Ley de la República de Colombia. Ley 911 de 2004, capítulo II del acto de cuidado de enfermería, artículo 3, octubre 5, por la cual se dictan disposiciones en materia de responsabilidad deontológica para el ejercicio de la profesión de enfermería en Colombia; se establece el régimen disciplinario correspondiente y se dictan otras disposiciones. Bogotá. La República. 2004.

9. Amaya y colaboradores. Tendencia investigativa de la Facultad de Enfermería. Escuela de Ciencias de la Salud. 1989. Trabajo de investigación. Docente de la Facultad de Enfermería. Biblioteca. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud.

10. Pinto Afanador N. El cuidado como objeto del conocimiento de enfermería. En: Revista Avances en Enfermería. Volumen XX, No. 1. 2002; 43.

Citado por