Adoption and use of emerging technologies among educational institutions within the framework of online education amid COVID-19
Uso y apropiación escolar de tecnologías emergentes dentro del marco de educación virtual generada por el COVID-19
Show authors biography
Introduction: to identify the adoption and use of emerging technologies, within the framework of online education amid COVID-19 in Colombia, a closed-ended items survey was applied to a sample of five hundred students enrolled at the General Santander educational institute in the municipality of Soacha, Cundinamarca, Colombia. Objective: to analyze eleven questions included in the survey related with teacher-student communication channels to hold virtual classes. Methodology: we worked on two research hypotheses. The SPSS v 25.0 statistical package and the Kruskal –Wallis Hypothesis Test were used for data processing. Results: the significance level was 0.014, which is less than α= 0.05, therefore, the hypothesis (Ho) was accepted, which means the diverse ICT-based teacher-student communication channels are different in the secondary school levels of the General Santander educational institute. Conclusion: according to the Kruskal-Wallis test assess for significant differences, it was determined that the various channels of ICT-based communication between students and teachers are different in the secondary school levels of the General Santander educational institute, because the higher the secondary school level the older the students, hence, these students have the required experience and knowledge to use the technological tools.
Article visits 2136 | PDF visits 1107
Downloads
- UNESCO. ¿Cómo estás aprendiendo durante la pandemia de COVID-19? [Interenet]. UNESCO; 2020 [citado 2020 septiembre]; Disponible en: https://es.unesco.org/covid19/educationresponse.
- UNESCO. Recursos digitales para la educación remota en los tiempos de Covid-19 (Webinar) [Interenet]. UNESCO; 2020 [citado 2020 septiembre]; Disponible en: https://es.unesco.org/news/recursos-digitales-educacion-remota-tiempos-covid-19-webinar.
- Rodríguez Espinosa H, Restrepo Betancur LF, Aranzazu Taborda D. Desarrollo de habilidades digitales docentes para implementar ambientes virtuales de aprendizaje en la docencia universitaria. Sophia. 2016;12(2):261-70.
- Avendaño Porras VdC. Implementación y uso escolar de las tecnologías de la información y la comunicación en la Meseta Comitéca Tojolabal del estado de Chiapas. México: Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa 2015.
- Prendes MP, Castañeda L, Gutiérrez I. Competencias para el uso de TIC de los futuros maestros. Revista Científica de Educomunicación. 2010;XVIII(35):175-82. doi: 10.3916/C35-2010-03-11
- Organización de la Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. Crisis y currículo durante el COVID-19: Mantención de los resultados de calidad en el contexto del aprendizaje remoto. UNESCO; 2020. p. 7.
- Díaz-Pinzón JE. Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Actual Pedagog. 2017;69:121-31.
- Díaz-Pinzón JE. Formación de docentes en el uso y apropiación de las TIC. INNOVA Research Journal. 2017;2(9):18-25. doi: 10.33890/innova.v2.n9.2017.257
- Amat Rodrigo J. Kruskal-Wallis test [Internet]. 2016 [cited 2020 septiembre]; Available from: https://www.cienciadedatos.net/documentos/20_kruskal-wallis_test.
- Ancco Chiquillan ER. Prueba de KRUSKAL WALLIS [Internet]. SlideShare; 2016 [cited 2020 septiembre]; Available from: https://es.slideshare.net/EdithRosmeryAnccoChi/prueba-de-kruskal-wallis.
- Díaz-Pinzón JE. Simulador Applet Descartes: Como didáctica de enseñanza de la función cuadrática. INNOVA Research Journal 2017;2(8):69-78. doi: 10.33890/innova.v2.n8.2017.256
- Díaz-Pinzón JE. Aplicación PhET: estrategia de enseñanza-aprendizaje de fracciones equivalentes. Rev Crit. 2016;23(1):111-23.