Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Comparative results of the saber 11 test before and during the COVID-19 pandemic in an educational institution in soacha, cundinamarca, Colombia

Resultados comparativos de la prueba saber 11 antes y durante la pandemia por COVID-19 en una institución educativa de Soacha, Cundinamarca, Colombia




Section
Research Article

How to Cite
Díaz Pinzón, J. E. (2021). Comparative results of the saber 11 test before and during the COVID-19 pandemic in an educational institution in soacha, cundinamarca, Colombia. Journal of Medicine and Surgery Repertoire, 30. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1259

Dimensions
PlumX
license

   

Jorge Enrique Díaz Pinzón

    Jorge Enrique Díaz Pinzón,

    Ingeniero. Magister en Gestión de la Tecnología Educativa, Especialista en Administración de la Informática Educativa. Docente de matemáticas e Investigador.


    Introduction: coronavirus disease 2019 (COVID-19) is an acute respiratory infectious disease caused by a novel coronavirus.  The World Health Organization (WHO) was informed of cases of pneumonia of unrecognized microbial etiology detected in Wuhan City, Hubei province in China, on December 31 2019. Objective: to compare the results of the Saber 11- 2019 and 11- 2020 tests, during the COVID-19 pandemic, in the General Santander educational institution located in the municipality of Soacha, Cundinamarca, Colombia. Methodology: an experimental research design was used. Results were obtained from the Saber 11, 2019 and 2020 tests.  Results: the averages obtained for the different subjects evaluated in the test did not show significant differences, which indicates there was no evidence of a decrease in the test overall scores in said institution. Conclusion: the fact that there are no significant differences between years 2019 and 2020 also lies in the fact that students belong to the same social and economic context.


    Article visits 917 | PDF visits 1223


    Downloads

    Download data is not yet available.
    1. Díaz Pinzón JE. (2020a). Estimación de las tasas de mortalidad y letalidad por COVID-19 en Colombia. Repert Med Cir. 2020;29(Núm. Supl.1):89-93. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1103
    2. Ministerio de Educación Nacional (MEN). Estándares básicos de competencia. Pruebas Saber 11° [Internet]. 2018 [citado 4 de mayo de 2021]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-preescolar-basica-y-media/Direccion-de-Calidad/Referentes-de-Calidad/244735:Estandares-Basicos-de-Competencia
    3. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior (ICFES). Guía de orientación Saber 11° 2017-2 [Internet]. Icfes; 2017 [citado 4 de mayo de 2021]. Disponible en: https://bit.ly/3em07lo
    4. Díaz Pinzón JE. COVID-19 en Colombia: un año después de confirmar su primer caso. Repert Med Cir. 2021;30(Núm. Supl.1):10-15. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1182
    5. Análisis de los resultados del contagio del COVID-19 respecto a su distribución geográfica en Colombia. Repert Med Cir. 2020;29(Núm. Supl.1):60-64. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1082
    6. Díaz Pinzón JE. Estimación de la prevalencia del COVID-19 en Colombia. Repert Med Cir. 2020;29(Núm. Supl.1):99-102. https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1115
    7. Olea F. Técnicas estadísticas aplicadas en nutrición y salud [Internet]. 2017 [citado 2021 mayo 2]. Disponible en: https://docplayer.es/23452427-Tecnicas-estadisticas-aplicadas-en-nutricion-y-salud.html
    8. IBM Corp. Publicado en. IBM SPSS Statistics para Windows, versión 25.0. Armonk; Nueva York: IBM Corp. 2017
    9. Díaz Pinzón JE. Uso y apropiación escolar de tecnologías emergentes dentro del marco de educación virtual generada por el COVID-19. Repert Med Cir. 2020;29(Núm. Supl.1):113-117. Recuperado a partir de https://doi.org/10.31260/RepertMedCir.01217372.1126
    Sistema OJS 3.4.0.5 - Metabiblioteca |