Perceptions and challenges of online training among surgical instrument technician students
Percepciones y retos de la formación virtual del estudiante de instrumentación quirúrgica
Show authors biography
Introduction and Objective: amid the COVID-19 pandemic, academic activities were suspended due to the lockdown and isolation measures ordered by the government in all educational institutions in Colombia, and full online education was adopted in place of in-person classes. Objective: virtual classes included numerous challenges for the educational community in general, giving rise to developing this study. Discussion: the study analyzes the perceptions among surgical instrument technician students of a Colombian higher education institution, regarding their virtual training process through information and communication technologies, as well as the learning and knowledge methodology. Conclusion: the importance of the teacher's role and the students´ commitment to guarantee an adequate learning process, was identified.
Article visits 18 | PDF visits 4
Downloads
- Guajardo Gomez CR, Salgado Miranda M, Areanna Hernández J. La adaptación de la normatividad mexicana en la enseñanza de las asignaturas de contenido ambiental en la división académica de ciencias sociales y humanidades de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. ESPIRAL, Revista de Docencia e Investigación. 2011;1(1):119-128. https://doi.org/10.15332/erdi.v1i1.112
- Naciones Unidad, CEPAL. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL; 2020.
- Olivos Santoyo N, Bautista Santiago N. Repensar las relaciones sociales en la etnografía: Una aproximación desde el enfoque relacional. Antipod. Rev. Antropol. Arqueol. 2023;48:105–105–128. https://doi.org/10.7440/antipoda48.2022.05
- Hamui-Sutton H, Valera-Ruiz M. La Técnica de Grupos Focales. Inv Ed Med 2013;2(1):55-60. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
- Al-Kumaim NH, Alhazmi AK, Mohammed F, Gazem NA, Shabbir MS, Fazea Y. Exploring the Impact of the COVID-19 Pandemic on University Students’ Learning Life: An Integrated Conceptual Motivational Model for Sustainable and Healthy Online Learning. Sustainability. 2021;13(5):2546. http://dx.doi.org/10.3390/su13052546
- Paradina RM, Prasetyo YT. A Physical Ergonomics Study on Adaptation and Discomfort of Student’s E-Learning in the Philippines During the COVID-19 Pandemic. En: Tang LC, Wang H, editores. Big Data Management and Analysis for Cyber Physical Systems. Cham: Springer International Publishing; 2023. p. 192-200.
- Fandos Garrido M. Formación basada en las Tecnologías de la Información y Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje [Tesis doctoral]. Tarragona: Universitat Rovira I Virgili; 2003.
- Althwanay A, Ahsan F, Oliveri F, Goud HK, Mehkari Z, Mohammed L, et al. Medical Education, Pre- and Post-Pandemic Era: A Review Article. Cureus. 2020;12(10):e10775. http://dx.doi.org/10.7759/cureus.10775
- Belloch C. Las TICs en las diferentes modalidades de enseñanza/aprendizaje [Internet]. Unidad Tecnol Educ (UTE) Universidad de Valencia; 2013 2 [citado 20 marzo 2023]. Disponible en: https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf
- Hardin C. “Sensaciones” En: Robert Wilson y Frank Keil. 2.ª ed. Madrid: Enciclopedia MIT de ciencias cognitivas; 2002.
- Diccionario de la Lengua Española. Sensación [Internet]. Real Academia Española; 2022 [citado 20 marzo 2023]. Disponible en: https://cutt.ly/6MFV9o3
- Damasio A. En busca de Spinoza. Neurobiología de la Emoción y los Sentimientos. Barcelona: Editorial Crítica; 2005.
- Kuzminska, O., Mazorchuk, M., Morze, N., Kobylin, O. Digital Learning Environment of Ukrainian Universities: The Main Components to Influence the Competence of Students and Teachers. In: Ermolayev, V., Mallet, F., Yakovyna, V., Mayr, H., Spivakovsky, A. (eds) Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications. ICTERI 2019. Communications in Computer and Information Science, vol 1175. Springer, Cham; 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39459-2_10
- Zagkos C, Kyridis A, Kamarianos I, Dragouni ΚE, Katsanou A, Kouroumichaki E, et al. Emergency Remote Teaching and Learning in Greek Universities During the COVID-19 Pandemic: The Attitudes of University Students. Eur J Interact Multimed Educ. 2022;3(1):e02207. 7. https://doi.org/10.30935/ejimed/11494
- Vanegas Patiño JC, Mardones Espinosa R, Gonzalez Candia J, Bermeo Giraldo C, et al. La transformación digital en la educación superior: un análisis de tendencias a partir de un análisis bibliométrico. RISTI. 2022;05:644-656.
- Dick G, Akbulut AY, Matta V. Teaching and learning transformation in the time of the Coronavirus crisis: JITCAR. Journal of Information Technology Case and Application Research 2020;22(4):243-255. https://doi.org/10.1080/15228053.2020
- Ramírez Ramírez R. Transformación digital en las Universidades: Proceso en épocas de COVID 19. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação 2021;E02:593-602.
- Meléndez Olivari GM. La gestión del acompañamiento pedagógico el caso del programa estratégico “logros de aprendizaje al finalizar el III ciclo de educación básica regular (pela)” en la región callao – Ugel ventanilla [Tesis]. Perú: PUCP: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2011.
- Manríquez Pantoja L. ¿Evaluación en competencias?. Estud Pedagóg. 2012;38(1):367-380. https://doi.org/10.4067/S0718-07052012000100022
- García-Guardia ML, Ayestarán-Crespo R, López-Gómez JE, Tovar-Vicente M. Educar y formar al alumno talentoso: El afán de logro como competencia curricular. Comunicar. 2019;27(60):19–28. https://doi.org/10.3916/C60-2019-02
- López G, Guiamaro Y. El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas 1. IXAYA Revista Universitaria de Desarrollo Social. 2017;10(2007-7561):1–25.
- Londoño-Velasco E, García A, Osorio-Roa D, Montoya-Cobo E, Bolaños-Martínez IA, Gómez GDI. Percepción de estudiantes frente a procesos de enseñanza aprendizaje durante pandemia por covid-19. Educ Educ. 2021;24(2):199-217. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.2
- Hiraldo Trejo R. Uso de los entornos virtuales de aprendizaje en la educación a distancia. Costa Rica: EDUTEC; 2013.
- del Aguilar-Gordón FR. From face-to-face learning to virtual learning in pandemic times. Estud Pedagog. 2020;46(3):213–23.
- Silva do Nascimento KA, de Oliveira Castro Neto DN, Bem Siqueira Telles JCC. A virtualização do Ensino na Saúde em tempos de COVID-19. Reflexão e Ação. 2021;29(1):08-19. https://doi.org/10.17058/rea.v29i1.15748
- Suleimany M, Mokhtarzadeh S, Sharifi A. Community resilience to pandemics: An assessment framework developed based on the review of COVID-19 literature. Int J Disaster Risk Reduct. 2022;80:103248. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2022.103248
- Cobo-Rendón R, Bruna Jofre C, Lobos K, Cisternas San Martin N, Guzman E. Return to University Classrooms With Blended Learning: A Possible Post-pandemic COVID-19 Scenario. Frontiers in Education. 2022;7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.957175