Being a teacher in a university hospital: from a competences development perspective

Ser docentes en un hospital universitario: una mirada desde el desarrollo de capacidades

Main Article Content

Edwin Dario Archila Hernandez
Oscar Javier Vergara Escobar

Abstract

Introduction: health sciences teachers must develop certain skills to train health professionals within a hospital environment. To this end, they should be aware of the dynamics and trends of generational differences, as well as the technological advances derived from globalization and the importance of their incorporation as pedagogical tools. Objective: to answer the question: How can one be a teacher in a university hospital? Discussion and conclusions: some proposals were made regarding the skills that teachers should gain, such as carrying out research, following a pedagogical model, applying critical thinking, and having innovation capacity, to allow their functionality and enable the fulfillment of their mission in training future health professionals.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Eckleberry-Hunt J, Lick D, Hunt R. Is Medical Education Ready for Generation Z? J Grad Med Educ. 2018;10(4):378-81. doi: 10.4300/JGME-D-18-00466.1 DOI: https://doi.org/10.4300/JGME-D-18-00466.1

Regmi K, Jones L. A systematic review of the factors - Enablers and barriers - Affecting e-learning in health sciences education. BMC Med Educ. 2020;20(1):1-18. doi:10.1186/S12909-020-02007-6/TABLES/2 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02007-6

Roa A. Educación en ciencias de la salud y en educación médica. Acta Médica Colomb. 2018;43(2):61-65. doi:10.36104/AMC.2018.1365 DOI: https://doi.org/10.36104/amc.2018.1365

Sanz Ponce J, Serrano Sarmiento Á, Sanz Ponce JR, Serrano Sarmiento Á. El desarrollo de capacidades en la educación. Una cuestión de justicia social. Sinéctica. 2016;(46):1-16

Orellana Franco EO, Juanes Giraud BY, Orellana Arévalo O, Orellana Arévalo F. Formación pedagógica de los docentes de la carrera de medicina en Ecuador. Universidad y Sociedad. 2020;12(3):176-84

González-Torres JP, Martínez-Silva V, Chaparro-Solano HM. Educación interprofesional en ciencias de la salud: análisis de las prácticas formativas en un hospital universitario de alta complejidad. Análisis. 2020;52(97):413-430. doi:10.15332/21459169/5796 DOI: https://doi.org/10.15332/21459169/5796

Guraya SY, Barr H. The effectiveness of interprofessional education in healthcare: A systematic review and meta-analysis. Kaohsiung J Med Sci. 2018;34(3):160-165. doi:10.1016/J.KJMS.2017.12.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.kjms.2017.12.009

Ntsiea V, Naidoo V, Adams F, Mokokotlela V, Barnard-Ashton P. Clinical inter-professional education activities: Students' perceptions of their experiences. Malawi Med J.2021;33(1):48-53. doi: 10.4314/mmj.v33i1.7

Reimers, F.M. Building Teacher Capacity to Educate the Whole Child. Lessons from Comparative Experience. In: Reimers, F. (eds) Empowering Teachers to Build a Better World. SpringerBriefs in Education. Springer, Singapore. 2020. doi: 10.1007/978-981-15-2137-9_1 DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-2137-9_1

Viñals A, Cuenca J. ¿Nuevo rol o nueva identidad docente en la era digital? Educación y Tecnología. 2016. 30(2):103-114

González D, Padilla LA, Córdoba C, Zúñiga N. Investigación interdisciplinaria y transdisciplinaria como tendencia emergente de lo sistémico complejo desde el pensamiento crítico. Rev Oratores. 2020;(11):63-83. doi:10.37594/ORATORES.N11.325 DOI: https://doi.org/10.37594/oratores.n11.325

Hopkins L, Hampton BS, Abbott JF, Buery-Joyner SD, Craig LB, Dalrymple JL, et al. To the point: medical education, technology, and the millennial learner. Am J Obstet Gynecol. 2018;218(2):188-192. doi: 10.1016/j.ajog.2017.06.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajog.2017.06.001

Castillo Cedeño I, Flores Davis LE, Jiménez Corrales RE, Perearnau Torras M. Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior. Rev Electrónica. 2008;2(1):123-134. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.12-1.9

Del Carmen M, Flores Talavera G, Martínez P, Universidad B, Bolívar S. Cuatro formas de entender la Educación: modelos pedagógicos, conceptualización ordenamiento y construcción teórica: Educ y Humanismo. 2019;21(36):137-159. doi:10.17081/EDUHUM.21.36.3147 DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.21.36.3147

Morales ME. Procedimineto: Diseño pedagógico curricular. Bogota; 2012.

Delgado R. La integración de los saberes bajo el enfoque dialéctico globalizador: la interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en educación. Investigacion y posgrado. 2009;24(3):11-44

Smye SW, Frangi AF. Interdisciplinary research: shaping the healthcare of the future. Futur Healthc J. 2021;8(2):e218. doi:10.7861/FHJ.2021-0025 DOI: https://doi.org/10.7861/fhj.2021-0025

Álvarez B, Montesi M. Investigación interdisciplinaria e impacto social: análisis de medios sociales. Inf Cult y Soc. 2020;(42):127-144. doi:10.34096/ICS.I42.7107 DOI: https://doi.org/10.34096/ics.i42.7107

Van Diggele C, Roberts C, Burgess A, Mellis C. Interprofessional education: tips for design and implementation. BMC Med Educ. 2020;20(2):1-6. doi:10.1186/S12909-020-02286-Z/TABLES/3 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02286-z

Naumann F, Schumacher U, Stuckey A, Love A, Thompson C, Tunny R, et al. Developing the next generation of healthcare professionals: the impact of an interprofessional education placement model. J Interprof Care. 2021;35(6):963-966. doi: 10.1080/13561820.2021.1879749 DOI: https://doi.org/10.1080/13561820.2021.1879749

Naumann F, Mullins R, Cawte A, Beavis S, Musial J, Hannan-Jones M. Designing, implementing and sustaining IPE within an authentic clinical environment: the impact on student learning.2020;35(6):907-913. doi:10.1080/13561820.2020.1837748 DOI: https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1837748

Deroncele-Acosta A, Nagamine-Miyashiro M, Medina-Coronado D. Desarrollo del pensamiento crítico.MyS.2020;17(3):532-46.

Falcó-Pegueroles A, Rodríguez-Martín D, Ramos-Pozón S, Zuriguel-Pérez E. Critical thinking in nursing clinical practice, education and research: From attitudes to virtue. Nurs Philos. 2021;22(1):e12332. doi:10.1111/NUP.12332 DOI: https://doi.org/10.1111/nup.12332

Chan ZCY. A systematic review on critical thinking in medical education. Int J Adolesc Med Health. 2016;18;30(1):/j/ijamh.2018.30.issue-1/ijamh-2015-0117/ijamh-2015-0117 doi: 10.1515/ijamh-2015-0117 DOI: https://doi.org/10.1515/ijamh-2015-0117

Royce CS, Hayes MM, Schwartzstein RM. Teaching Critical Thinking: A Case for Instruction in Cognitive Biases to Reduce Diagnostic Errors and Improve Patient Safety. Acad Med. 2019;94(2):187-194. doi:10.1097/ACM.0000000000002518 DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002518

Mella R. Reflexiones sobre el concepto de innovación.Revista San Gregorio. 2018;24:120-131.

Felipe C, Roa E. La Innovación en salud y la formación del talento humano en salud. Reflexiones en medio de la pandemia. Rev Salud Bosque. 2020;10(1). doi:10.18270/RSB.V10I1.3120 DOI: https://doi.org/10.18270/rsb.v10i1.3120

Moura de Carvalho T. de C., Fleith D. de S. y Almeida L. da S. Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo, Latinoamericana de Estudios Educativos. 2021;17(1), pp. 164-187. doi: 10.17151/rlee.2021.17.1.9 DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.9

Rodríguez G, Pérez N, Núñez G, Baños JE, Carrió M. Developing creative and research skills through an open and interprofessional inquiry-based learning course. BMC Med Educ. 2019;19(1):1-13. doi:10.1186/S12909-019-1563-5/FIGURES/2 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-019-1563-5

Oyarsun P. Las capacidades humanas según el enfoque de Martha Nussbaum: el caso de estudiantes de obstetricia y puericultura de la Universidad de Valparaíso (Chile). 2019.

Carvajal Tapia AE, Carvajal Rodríguez E. La importancia del rol docente en la enseñanza e investigación. Rev Investig Psicol. 2019;(21):107-114.

Huang FF, Zhang N, Han XY, Qi XN, Pan L, Zhang JP, et al. Improve nursing in evidence-based practice: How Chinese nurses' read and comprehend scientific literature. Int J Nurs Sci. 2017;4(3):296-302. doi: 10.1016/j.ijnss.2017.05.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2017.05.003

Citado por