Profile and personality inventory of nursing students and their academic performance, 2011

Perfil e inventario de personalidad de estudiantes de enfermería y su desempeño académico, 2011

Main Article Content

Luis Vólmar Quintero
Carlos Alberto Castro

Abstract

Introduction: in order to enter higher education, increasingly demanding selection criteria are used in order to guarantee excellence. The institutions look for a specific profile for each academic program using different types of psycho-technical tests. Objective: to determine if the Gordon personality profile and inventory test (P-IPG) is a predictor of academic performance in nursing students. Materials and methods: historical cohort study, the dependent variable was the academic average of the beginning and the middle of the race, the independent variables were the results of the P-IPG test and the sociodemographic characteristics. The data were analyzed in Stata 10. The correlation was calculated with the Pearson correlation coefficient to fit a multiple linear regression model. Results: 202 nursing students were analyzed, 26% (51) from schools outside of Bogotá, 49.2% (99) graduated from private schools and the rest public, qualified 80.8% (84) and 42% ( 85) repeated at least one subject. The correlation between the initial average and responsibility (ρ = 0.17), originality (ρ = 0.16) and vigor (ρ = 0.16) was calculated. A multiple regression model was adjusted for the averages (initial and half of the run), with an R 2 = 0.10. Conclusion: there is a slight correlation between the results of the P-IPG personality test of the students with the academic performance at the beginning and the middle of the degree. It is desirable to establish a profile that can be related to a better academic and professional performance. Abbreviations: P-IPG, profile test and Gordon's personality inventory.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

1. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Deserción por cohorte según Nivel de formación. Sistema para la Prevención de la Deserción de la Educación Superior. Bogotá: El Ministerio; 2011.

2. Rodríguez Pichardo CM, Ávila Ortega A, González M, Heredia Escorza Y. Perfil psicosocial y uso de las tecnologías de la información y la comunicación de alumnos con promedios académicos altos y minimos de la modalidad educativa presencial en un contexto mexicano. REDIE. 2008;10(2):1-19.

3. Puentes A, Pulido N. Personalidad y ausentismo en trabajadores de servicios generales de una universidad pública. Hacia la Promocion de la Salud. 2009;15(1):29-40.

4. Castro A. Estilos de personalidad, afrontamiento e inteligencia como predictores de las trayectorias acad‚micas de cadetes en una institución militar. Anu. Psicol.2005; 36(2):197-210.

5. Gordon LV. Pérfil - Inventario de la Personalidad. 2a ed. México : Manual moderno; 1994.

6. OEI. Clasificación nacional de ocupaciones C.N.O: una herramienta para gestión de empleo y formación [Monografía en Internet]. Bogotá: SENA; 1996 [citado 19 Jun 2013]. Disponible en: http://www.oei.es/oeivirt/fp/cuad2a03.htm.

7. ICFES. Clafisiciación de los resultados SaberPro. Bogotá: ICFES; 2011.

8. Jara D. VH, Gordillo G., Guerra G., León I., Arroyo C., Figueroa M. Factores influyentes en el rendimiento académico de estudiantes del primer año de medicina. An Fac med. 2008;69(3):193-7.

9. Britan M, Lafuente M, Zuñiga D, Viviani P, Beltrán MC. ¿Influyen las características psicológicas y los estilos de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de medicina? Un estudio retrospectivo. Rev Méd Chile. 2004;132(9):1127-36.

10. Gonzales G, Castro Solano A, Gonzalez F. Perfiles aptitudinales, estilos de pensamiento y rendimiento académico. Anu. Investig. 2008;15:33-41.

11. Frischenschlager O, Haidinger G, Mitterauer L. Factors associated with academic success at Vienna Medical School: Prospective survey. Croat Med J. 2005;46(1):58-65.

12. Mills C, Heyworth J, Rosenwax L, Carr S, Rosenberg M. Factors associated with the academic success of first year Health Science students. Adv Health Sci Educ Theory Pract. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2009 May;14(2):205-17

13. Corengia A, Mesurado B, Redelico F. Las aptitudes educacionales y su relación con el rendimiento académico y la deserción: un estudio exploratorio. Rev. Int. Estud. Polit. Educ. 2006(5):75-83.

Citado por