A perspective on the spread of Covid-19 in Colombia by 2021

Perspectiva del COVID-19 en Colombia para el año 2021

Main Article Content

Jorge Enrique Díaz Pinzón

Abstract

Introduction: severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) has spread rapidly worldwide, including the relative importance of various transmission routes, the role of asymptomatic and pre-symptomatic infection and the susceptibility and transmissibility among specific age groups. Objective: to present a perspective on the spread of COVID-19 in Colombia by 2021. Methodology: the ARIMA (0,1,0) model was used for predicting future data. Results: the estimated values by the end of December 2021 will be 4’973.547 infections, 4’784.987 recoveries and 110.159 deaths. Conclusion: the use of mathematical modeling have made considerable progress during the last few decades and is a very important tool to illustrate effective scenarios for infectious disease prevention and control, with the aim to further enhance monitoring of the SARS-CoV-2 and controlling its transmission rate in Colombia.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biography

Jorge Enrique Díaz Pinzón, Secretaría de Educación de Soacha

Ingeniero. Magister en Gestión de la Tecnología Educativa, Especialista en Administración de la Informática Educativa. Docente de matemáticas e Investigador.

References

Li Q, Guan X, Wu P, Wang X, Zhou L, Tong Y, et al. Early Transmission Dynamics in Wuhan, China, of Novel Coronavirus-Infected pneumonia. N Engl J Med. 2020;382(13):1199-1207. Doi: 10.1056/NEJMoa2001316

Lee CE, Wada N, Grabowski KM, Gurley E, Lessler J. The engines of SARS-CoV-2 spread. Doi: 10.1126/science.abd8755

ISCIII. Informe sobre la situación de COVID-19 en España. 2020 [Internet]. 2020 [citado 2020 noviembre 03]. Recuperado de: https://www.isciii.es/QueHacemos/Servicios/VigilanciaSaludPublicaRENAVE/EnfermedadesTransmisibles/Paginas/InformesCOVID-19.aspx

Díaz Pinzón, JE. Precisión del pronóstico de la propagación del COVID-19 en Colombia. Repert. Med. Cir. 2020;29(Supl.1):27-33. Doi: 10.31260/RepertMedCir.01217372.1045

Manterola, C; Santander, C; Otzen, T. Cómo valorar e interpretar un artículo sobre pronóstico. Rev Chil Cir. 2013;65(1):77-84. Doi: 10.4067/S0718-40262013000100015

Singh RK, Rani M, Bhagavathula AS, Sah R, Rodriguez-Morales AJ, Kalita H, et al. Prediction of the COVID-19 pandemic for the top 15 affected countries: Advanced Autoregressive Integrated Moving Average (ARIMA) model. JMIR Public Health Surveill. 2020;6(2):e19115. Doi: 10.2196/19115

Kucharski AJ, Russell TW, Diamond C, Liu Y, Edmunds J, Funk S, et al. Early dynamics of transmission and control of COVID-19: a mathematical modelling study. 2020;20(5):553-558. Doi: 10.1016/S1473-3099(20)30144-4

Liu Y, Gayle A, Wilder-Smith A, Rocklöv J. The reproductive number of COVID-19 is higher compared to SARS coronavirus. J Travel Med. 2020;27(2):taaa021. Doi: 10.1093/jtm/taaa021

Pirouz B, Shaffiee Haghshenas S, Piro P. Investigating a Serious Challenge in the Sustainable Development Process: Analysis of Confirmed cases of COVID-19 (New Type of Coronavirus) Through a Binary Classification Using Artificial Intelligence and Regression Analysis. Sustainability. 2020;12(6): 2427. Doi: 10.3390/su12062427

Instituto Nacional de Salud. Coronavirus (COVID-2019) en Colombia [Internet]. Bogotá: Instituto Nacional de Salud; 2020. [citado 2020 noviembre 7]; Recuperado de: https://www.ins.gov.co/Noticias/Paginas/Coronavirus.aspx.

Díaz-Pinzón JE. Simulador Applet Descartes: como didáctica de enseñanza de la función cuadrática. INNOVA Research Jornal. 2017;2(8):69-78. Doi: 10.33890/innova.v2.n8.2017.256

De la fuente S. Modelo ARIMA (p, d, q) [Internet]. 2020 [citado 2020 noviembre 7]; Disponible en: http://www.estadistica.net/ECONOMETRIA/SERIES-TEMPORALES/modelo-arima.pdf

Calvo D. Análisis de series temporales en R. ARIMA. 2018 [Internet]. [citado 2020 noviembre 7]; Disponible en: https://www.diegocalvo.es/analisis-de-series-temporales-en-r-arima/

Maté, C. Modelos ARIMA. 2012 [Internet]. [citado 2020 noviembre 7]; Recuperado de: https://es2.slideshare.net/juan_churqui/modelo-arima-14236175?from_action=save

Quintero Rivera JJ. El Efecto del COVID-19 en la Economía y la Educación: Estrategias para la Educación Virtual de Colombia. Revista Scientific. 2020;5(17):280-291. Doi: 10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.15.280-291

Díaz-Pinzón JE. Formación de Docentes en el Uso y Apropiación de las TIC. Innova Research Journal. 2017;2(9): 18-25. Doi: 10.33890/innova.v2.n9.2017.257

Díaz-Pinzón JE. Precisión del pronóstico de la propagación del COVID-19 en Colombia. Repert Med Cir. 2020;29(Núm. Supl.1):27-33. Doi: 10.31260/RepertMedCir.01217372.1045

Díaz-Pinzón JE. Uso de modelo predictivo para la dinámica de transmisión del COVID-19 en Colombia. Repert Med Cir. 2020;29(Núm. Supl.1):34-44. Doi: 10.31260/RepertMedCir.01217372.1056

Citado por