The university: A scenario to transform the social conscience of professionals?

La universidad: ¿Un escenario para transformar la conciencia social de los profesionales?

Main Article Content

Elizaebth Murrain Knudson

Abstract

In the present work I share some proposals that allow us to reflect on the mission of the university and vindicate the role it plays as a training institution for socially conscious subjects, strong human values ​​that respect, promote and make them evident in each and every one of its acts that not only respond to the needs of the world of work but also take on new challenges and bring growth, development and social, political, economic, technical and scientific transformation at the local, regional and global levels. This is what our universities have done during the 20th century, allowing the advance and development of Colombia in the cities, in the regions and even contributing brilliant brains to other nations. The work develops two themes: 1) the pedagogical and epistemological teachings of Plato and 2) the scientific illiteracy in which the university education has fallen. Finally, I relate these issues to the training of nursing professionals, how university education should be transformed and the influence on the current nurse to be evident through being, knowing and knowing how to do.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

• Abad Gómez H. Manual de tolerancia. 4a ed. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 1996.

• Bauman, A. Entornos de práctica favorables: lugares de trabajo de calidad atención de calidad al paciente. Carpeta de herramientas de información y acción. Ginebra: Consejo Internacional de Enfermeras CIEK; 2007.

• Cortina, Adela. Ética de la sociedad civil : Madrid, España: Anaya, 1994.

• Cortina A. La educación del hombre y del ciudadano. Rev. Iberoam. Educ [serie en Internet] 1995 [citado 28 ene 2008]; 7 [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.rieoei. org/oeivirt/rie07a02 .pdf

• Cortina A. Éticas del deber y éticas de la felicidad [monografía en Internet]. Madrid, España: Fundación Xavier Zubirí; 1996 [citado 28 ene 2008]. Disponible en: http://www.zubiri.net/bo15.html

• Delors J, et al.. La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Paris : UNESCO; 1996.

• Gutiérrez de Reales E. El carácter de la enfermera que cuida. Revista Kaana- úai. 2007; 2(1): 8-14.

• Hernández Arriaga JL. Bioética General. Bogotá : Manual Moderno; 2002.

• Ibáñez LE, Sarmiento de Peñaranda LV. El Proceso de enfermería. la ed. Bucaramanga: Editorial Universidad Industrial de Santander; 2003.

• Molina P. Cuidado y enfermería. Revista Kaana-úai, 2007; 2(1): 15 -17.

• Moore GE. Ética. Bogotá: Labor; 2000.

• Murrain Knudson E. Enfermería de cara al siglo XXI: hacia la redefinición de la formación y la práctica. Revista Kaana-úai. 2007; 2(1): 36-39.

• Prada Márquez BI. Epistemología, universidad, ética y valores, ensayos. Bucaramanga: Editorial Universidad Industrial de Santander; 1995.

Citado por