Labor characterization of the surgical instrumentation

Caracterización laboral del instrumentador quirúrgico

Main Article Content

Luz Dary Castro

Abstract

Introduction: when surgical instrumentation became a professional career in 2000, the fields of labor action were diversified into administrative, managerial, teaching and commercial management areas. Objective: to characterize the work performance of professionals graduated from the University Foundation of Health Sciences, graduates between 2006 and 2010. Materials and methods: descriptive cross-sectional study. A survey was applied to 231 graduates of surgical instrumentation to know the labor characteristics in performance, salary and time it took to get employment. Results: the area with the greatest professional practice is the assistance 55.6%, followed by advice and commercial management 20.4%, administrative 8.2%, 0.5% work in teaching and 15.3% are in combined areas: assistance and teaching, care and management commercial, administrative and advisory of management, commercial management and teaching. Conclusions: the result suggests creating discussion spaces to reform the curriculum and thus train them in administrative, managerial, marketing and public health areas. The labor insertion of the graduates in the labor field is considered fast (77% in less than six months).

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

1. Asociación Colombiana de Facultades de Instrumentación Quirúrgica. Exámenes de Calidad de la Educación Superior en Instrumentación Quirúrgica: guía de orientación [monografía en Internet]. Bogotá: ICFES; 2009 [citado 7 Jul 2014]. Disponible en: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-208990_recurso_1.pdf

2. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Sistema de aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Bogotá: El Ministerio; 2006.

3. Programa ALFA de la comisión Europea. Proyecto GRADUA2 [monografía en Internet]. México: ITESM; 2006 [Citado 7 Jul 2014] Disponible en: http://www.almalaurea.it/sites/almalaurea.it/files/docs/universita/altro/red_gradua2.pdf

4. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Educación Superior una buena decisión. Bol Educ Super. 2012 Abr; 20: 10-4.

5. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Proyecto Educativo Institucional PEI. Bogotá: FUCS; 2008.

6. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Perfil académico y condiciones de empleabilidad de los graduados de educación superior (2001 – 2012) y certificados de educación para el trabajo y el desarrollo humano (2010-2012): informe del Observatorio Laboral para la Educación. Bogotá: El Ministerio; 2006.

7. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Resultado de las condiciones laborales de los graduados de la educación superior. Bogotá: Observatorio Laboral para la Educación; 2012.

Citado por