Breastfeeding and school dropout among student-mothers of healthcare careers

Lactancia materna y deserción escolar en estudiantes madres de una facultad de salud

Main Article Content

Angelica Isabel Romero Daza
Jacqueline Danies
Mariluz Ortiz

Abstract

Breastfeeding is an essential practice for the healthy development of newborns, however, despite the WHO recommendation, scientific evidence shows low adherence to exclusive breastfeeding for infants 0-6 months old. The problem extends to the work environment and is worse in student nursing mothers due to incompatibility with academic demands, leading them to rely on milk formulas, complementary food or deciding to quit school. Objective: to evaluate the practice of breastfeeding, academic performance and student-nursing-mothers dropout rate from healthcare careers. Materials and Methods: a qualitative, phenomenological research using a purposive sampling procedure in student nursing mothers of healthcare careers in their first year of their only motherhood/breastfeeding experience. Results: knowing the benefits of breastfeeding influenced in the decision to practice it, but academic responsibilities obliged student mothers to nurse their baby in an interrupted manner; training as a healthcare professional benefit understanding the exclusivity concept and appropriating strategies to prolong breastfeeding, and complying with the role of mother implies having to sacrifice academic performance, leading her to choose between being a mother or a student. Conclusions: academic responsibilities do not facilitate exclusive breastfeeding, for it is perceived as a burden which negatively affects the academic performance of these students.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Dias MCAP, Freire LMS, Franceschini SdCC. Recomendações para alimentação complementar de crianças menores de dois anos. Rev Nutr. 2010;23(3):475-86.

Amaral LJX, Sales SdS, Carvalho DPdSRP, Cruz GKP, Azevedo ICd, Ferreira Júnior MA. Factors that influence the interruption of exclusive breastfeeding in nursing mothers. Rev Gaúcha Enferm. 2015;36(spe):127-34.

Organización Mundial de la Salud. Pasos para una lactancia materna efectiva. Organización Mundial de la Salud; 2010.

Oliver-Roig A. Abandono de la lactancia materna: incidencia, factores de riesgo y estrategias de protección, promoción y apoyo a la lactancia [Tesis] [Doctoral]. España: Universidad de Alicante; 2012.

Aragón Núñez MT, Cubillas Rodríguez I, Torres Díaz Á. Maternidad en la adolescencia y lactancia. Revista Enfermería Docente. 2015;104:49-54.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Encuesta Nacional de la Situación Nutricional en Colombia 2010. Bogotá: Instituto Colombiano de Bienestar Familiar; 2010. p. 325.

Burgos Bertín M, Osorio Pérez A, Quiñones Mancilla S. Experiencia de madres universitarias sobre el proceso de lactancia materna: un estudio fenomenológico [Tesis]. Chile: Universidad Austral de Chile; 2013.

Estupiñán Aponte MR, Vela Correa DR. Calidad de vida de madres adolescentes estudiantes universitarias. Rev Colomb Psiquiat. 2012;41(3):536-49.

Sánchez Sanabria M, Hernández Salas N, Vence Daza NM, Romero Daza A, Jácome Castilla J, Lozano Guerrero L. Responsabilidad social universitaria para el cuidado de la salud de los habitantes área urbana de Valledupar. Colombia: Ediciones UNICESAR; 2016.

Garcés G. Universitarias -madres y madres -universitarias: el conflicto de roles en la sociedad contemporánea. Revista Portavoz Antropológico. 2008.

Guevara M, Ascanio A. Factores que influyeron en las madres estudiantes de enfermería de la Universidad Popular del Cesar para el abandono precoz de la lactancia materna exclusiva. Valledupar; 2013.

Roman M. Factores Asociados al Abandono y la Deserción Escolar en América Latina: Una mirada de conjunto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2013;11(2):33-59.

Muñoz LA, Lorenzini Erdmann A. Metodología de la investigación fenomenológica en enfermería. In: Lenise do Prado M, de Lourdes de Souza M, Monticelli M, Cometto MC, Gómez PF, editors. Investigación cualitativa en enfermería Metodología y didáctica. Washington: Organización Panamericana de la Salud; 2013. p. 12-23.

Resolución No. 008430 Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud, (1993).

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki. Principios éticos para la investigación médica con seres humanos [Internet]. Asociación Médica Mundial; [citado 2014 5 de junio]; Recuperado en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/.

Ley 911 Por la cual se dictan disposiciones en materia de responsabilidad deontológica para el ejercicio de la profesión de Enfermería en Colombia; se establece el régimen disciplinario correspondiente y se dictan otras disposiciones. , Diario Oficial No. 45.693 (2004).

Urquizo Aréstegui R. Lactanc0069a materna exclusiva: ¿siempre? Rev peru ginecol obstet. 2014;60(2):171-6.

Borre Ortiz YM, Cortina Navarro C, González Ruíz G. Lactancia materna exclusiva: ¿la conocen las madres realmente?. Rev Cuid. 2014;5(2):723-30.

Lozano Cabezas I, Iglesias Martínez MJ, Alonso-Sanz A. Conciliación estudiantil-familiar: un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres universitarias. Arbor. 2016;192(780):a341.

Bautista-Hualpa YR, Díaz-Rivadeneira IR. Conocimientos y prácticas de lactancia materna en madres adolescentes que asisten al Centro de Salud de Bagua. Rev enferm Herediana. 2017;10(1):14-21.

Organización Mundial de la Salud. Temas de salud. Lactancia materna [Internet]. Organización Mundial de la Salud; 2019 [cited 2019 2 de junio]; Available from: https://www.who.int/topics/breastfeeding/es/.

Forero Y, Rodríguez SM, Isaács MA, Hernández JA. La lactancia materna desde la perspectiva de madres adolescentes de Bogotá. Biomédica. 2013;33(4):554-63.

Nesbitt SA, Campbell KA, Jack SM, Robinson H, Piehl K, Bogdan JC. Canadian adolescent mothers' perceptions of influences on breastfeeding decisions: a qualitative descriptive study. BMC pregnancy and childbirth. 2012;12:149.

Sousa Soares L, Rocha Bezerra MA, Coêlho e Silva D, Cardoso Rocha R, da Rocha SS, Sousa Tomaz RA. Experiencia de las madres en la conciliación entre la lactancia materna y los estudios universitarios. Av Enferm. 2017;35(3):284-92.

Cordeiro Oliveira A, Rodrigues Dias ÍK, Esmeraldo Figueredo F, Dimas de Oliveira J, Luna Callou Cruz RdSB, Araújo de Jesus Sampaio KJ. Breastfeeding exclusive breastfeeding: interruption of causes in mothers of teens perception. J Nurs ufpe 2016;10(4):1456-63.

Citado por