Pedagogical wisdom: A category that transforms and configures teaching activity in FUCS; a perspective from specialising in university teaching

El saber pedagógico: categoría que transforma y configura la acción docente en la FUCS, una reflexión desde la especialización en docencia universitaria

Main Article Content

Claudia Patricia Casas
Néstor Alfonso García

Abstract

Objective: The aim of this article is to approach the theoretical and conceptual construction concepts of pedagogical wisdom within the specialisation of university teaching in the University Foundation of Health Sciences (Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud).
Materials and methods: A description of the historical aspects of the creation of the University Foundation of Health Sciences (Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud) is presented first, as well as the methods used for the literature review and the tool for analysing the information, gathering aspects on pedagogical wisdom, pedagogical practice, and teaching role. Each one these aspects are detailed in the description of the results.
Discussion: Three questions were approached: What has been the tradition of teaching in health sciences? How to configure the teaching role? and How has the University Foundation of Health Sciences (Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud) set its guidelines on pedagogical wisdom?
Conclusions: Projections are established on pedagogical wisdom in the university teaching in the health field.

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

1. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Proyecto Educativo Institucional. Bogotá: Javegraf; 2014. p. 73.

2. López F. El análisis de contenido como método de investigación. Rev Educ. 2002;4:167–79.

3. De Tezanos A. Oficio de enseñar-saber pedagógico: la relación fundante. Educación y ciudad. 2007:7–26.

4. Diaz V. Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus. 2006;12(Extra):88–103.

5. Zapata V. La evolución del concepto saber pedagógico: Su ruta de transformación. Rev Educ Pedagog. 2003;15:175–84.

6. Castaño JO. De la práctica al saber pedagógico. Graf Disc UCPR. 2012:37–49.

7. Fundación Universitaria de Ciencias de la Salud. Documento maestro para el registro calificado de la Especialización en Docencia Universitaria. Bogotá: FUCS; 2012.

8. Messina RG. Formación docente: del control al saber pedagógico. Docencia. Colegio de profesores de Chile. 2008;34:78–86.

9. Daza J. Renovación curricular en programas de ciencias de la salud y su impacto en las prácticas pedagógicas de los profesores. Rev Cienc. 2010;8:71–85.

10. Tamayo LA. Tendencias de la Pedagogía en Colombia. Rev Latinoam Estud Educ. 2007;3:65–76.

Citado por