Freedom of conscience in the hidden curriculum of the nursing faculty

Libertad de conciencia en el currículo oculto de la facultad de enfermería

Main Article Content

Olga Muñoz de Bermúdez

Abstract

The purpose of the research is to integrate in the hidden curriculum of the nursing faculty of the University Foundation of Health Sciences (FUCS), the freedom of conscience as an ethical tool for nurses to solve ethical dilemmas. To this end, a descriptive study was carried out to find out if the nurse lived through ethical dilemmas and knew the freedom of conscience, by applying a semi-structured survey to professors, students and graduates of the nursing faculty; In this way, it could be concluded that the nurse lives ethical dilemmas frequently and does not know the freedom of conscience, so the objection of conscience does not apply in the performance of his professional work. Consequently, it is proposed to train the nursing professional in the freedom of conscience from the undergraduate level, so that he is able to reject situations that go against his moral and professional formation. Thus, the nurse will improve their working environment and will be able to protect the rights of the patient, based on human rights and the Political Constitution of Colombia

Keywords:

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

1. Angier N. La evolución de nuestra conciencia. En: El Tiempo. Santa Fe de Bogotá. 5 de mayo de 1997; 24-25.

2. Blondeau D. De l'éthique a la Bioéthique,gaetan,2a ed. Quebec. Morin Ed.1986: 3-420.

3. Concilio Vaticano II. Constitución Gaudiun et Spes. No.16.

4. Corte Constitucional. Sala Tercera de Revisión. Sentencia T-409 del 8 de Junio de 1992.

5. Fry ST. La ética en la Práctica de Enfermería. Consejo Internacional de Enfermeras. Ginebra. Suiza 1994.

6. Gamboa GA. La Objeción de Conciencia. Bioética. En: Boletín de Reflexión e Información. Academia de Bioética. Universidad del Valle. Cali. Abril de 1995.

7. Garzón N y otros. Fascículos de Etica. Asociación de Facultades de Enfermería Acofaen. Santa Fe de Bogotá. 1995.

8. Gasull Villeta M. Revista Rol de Enfermería. 1987; No 102.

9. González Alvarez LJ. Etica. Editorial el Búho. Santa Fe de Bogotá. 1998.

10. Hackenspield MM. Los derechos Humanos. La Práctica de Enfermería y la Práctica de los Profesionales de Salud. Revista Rol de Enfermería. No. 2. Santafé de Bogotá. 1995.

11. Madrid Malo M. Sobre las libertades de Conciencia y Religión. Serie textos de divulgación No.20. Defensoría del Pueblo.1993.

12. Madrid Malo M. Estudio sobre el derecho a la Objeción de conciencia. Serie textos de Divulgación No.7. Defensoría del Pueblo. 1994.+

13. Madrid Malo M. Conferencia sobre Marco Jurídico y Filosófico de la Objeción de Conciencia. ESAR Septiembre de 1997.

14. Madrid Malo M. La libertad de Rehusar. ESAP. Instituto de Derechos Humanos.1991.

15. Morales A, Guzmán R. La franja cultural como elemento del currículo oculto del Universitario Lasallista. Tesis de Grado. Universidad de la Salle. División de formación avanzada. Octubre de 1993.

16. Arroyo MP y otros. Etica y Legislación en Enfermería. McGraw Hill, Interamericana, la edición, España. 1998.

17. Pinzón Contreras R. Conferencista. Seminario-Taller. Objeción de Conciencia. ESAP. 1997.

18. Romero Carlos María. La objeción de conciencia en la Práctica Médica. Cuadernos de Derecho Judicia1.1997.

19. Sánchez Torres F. Temas de Etica Médica. Giro ed. Ltda. Santa Fe de Bogotá. 1995

20. Velez Correa LA. Etica Médica. ed. Cib. SantaFe de Bogotá. 1987

Citado por